vrijdag 2 maart 2012

Eigeel over? Maak een snelle frittata met courgette

En zo heb ik ineens een snel recept om even vingervlug op mijn blog te zetten.
Eens per jaar gaan we met een aantal vrienden wandelen en daarna eten. We wonen verspreid door het land tot in België aan toe, ieder jaar wandelen we op een andere locatie en net als bij de neven en nichten op culireis verdelen we de kooktaken. Komende zondag zal ik jullie meer vertellen over de ongetwijfeld leuke en gezellige wandeling die we gemaakt hebben en de smakelijke gerechten die we tot ons hebben genomen.

Dit jaar maak ik het dessert, wat het is komen jullie zondag te weten want er zijn een paar meelezers onder de wandelaars en dan is de hele verrassing eraf, moeten we niet hebben.
Het komt er in ieder geval op neer dat ik 6 eidooiers over had plus wat restjes eiwit. Wat daar nu weer mee te doen, weggooien is ook zonde, pannenkoeken had ik geen zin om te bakken en om op dit tijdstip nog een omelet te gaan nuttigen van 6 eidooiers vond ik ook weer wat overdreven.
Nu lag er nog een kleine courgette in de koelkast en ging het lampje bij me branden. Een frittata, ook koud erg lekker dus we kunnen het morgen nog meenemen om onder het wandelen op te smikkelen en anders daarna bij de welverdiende borrel.

Je hebt nodig:
6 eidooiers plus 2 eiwitten of gewoon 4 eieren - 1 kleine courgette - peper - zout - scheutje melk of slagroom (ik had ook nog slagroom over dus dat werd het) - 1 tl gedroogde oregano - restje geraspte kaas - beetje boter voor het invetten

Zo maak je het:
  • Verwarm de oven voor op 150 graden
  • Klop de eieren met de slagroom of melk, peper en zout en oregano luchtig.
  • Vet een niet te groot  rechthoekig ovenschaaltje in.
  • Snijd de courgette in dunne plakjes en verdeel de ene helft over de bodem van het ovenschaaltje. Maal er nog wat peper over en strooi er wat geraspte kaas overheen.
  • Verdeel dan de andere helft van de courgette erover en maal wederom wat peper overheen en bestrooi met geraspte kaas.
  • Schenk het eimengsel er overheen en zet het een kwartiertje in de oven.
  • Af laten koelen, in blokjes snijden, happen. Warm natuurlijk ook uitstekend te eten.

Geen opmerkingen: