zondag 26 augustus 2012

Broodkrans met rozemarijn, oregano, peterselie en pecorino

Plaatjes kijken, het kan me lang zoet houden. Natuurlijk heb ik het over Pinterest, een bron van inspiratie op dagen waar het daar aan ontbreekt.Een aantal maanden geleden, met Pasen om precies te zijn, maakte ik een limoenbrood in laagjes. Dat recept kwam ook via Pinterest mijn printer uitrollen. En vorige week ontdekte ik een andere, ook laagjes maar dan in een krans gevouwen en nu eens geen zoet geval maar hartig. Dan ben ik om, maken! Ondanks dat het er misschien ingewikkeld uitziet is het heel gemakkelijk om te maken en ontzettend lekker bij soep. Of om even ernstig indruk te maken op familie en vrienden...



Je hebt nodig voor het deeg
300 gram tarwebloem - 20 gram gist - 1,25 dl volle melk, lauwwarm - 30 gram gesmolten boter - 1 eigeel - 1 el witte basterdsuiker - 1/2 tl zout.

Voor de vulling:
1 el fijngesneden naaldjes rozemarijn - 1 el fijngehakte oreganoblaadjes - 1 el fijngehakte peterselie - 75 gram geraspte pecorino - 50 gram gesmolten boter - klein beetje grof zeezout om te bestrooien

Zo maak je het:
  • Roer de gist met de suiker romig in de lauwwarme melk. Laat 5 minuten staan.
  • Zeef de bloem boven een kom. Voeg eigeel, 30 gram gesmolten boter, zout en het gistmengsel toe. Kneed in ongeveer 8 minuten glad en elastisch. Maak er een bal van.
  • Leg de bal in een kom die je lichtjes invet. Dek af met huishoudfolie, ook weer ingevet, en laat op een warme plaats een uur rijzen. In ieder geval tot het volume verdubbeld is.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Strooi wat bloem op je werkblad. Sla het deeg zachtjes door en rol het uit tot een rechthoek van ongeveer 1 cm dik.
  • Bestrijk met 50 gram gesmolten boter. Verdeel dan de gehakte kruiden en pecorino erover..
  • Rol het vanaf de lange kant losjes op. Snijd het nu met een scherp mes in de lengte vanaf onder - en bovenkant door richting het midden maar stop vlak voor het midden zodat het daar vast blijft zitten.
  • Rol de strengen nu om elkaar heen, de 2 aan de ene kant en de 2 aan de andere kant. Vorm het nu tot een krans en maak de uiteindjes vast.
  • Vouw de laagjes iets open. Bestrooi met een klein beetje grof zeezout.
  • Leg op de bakplaat en bak 30-35 minuten. Verlaag de temperatuur na 10 minuten tot 180 graden.
  • Na het bakken een paar minuten af laten koelen en dan mag je je tanden er in zetten.


Het oorspronkelijke recept vind je hier: Foodiva's kitchen .Ik heb een wat andere vulling gebruikt en anders gevouwen zie ik nu maar ja dat is des Eetlusts zullen we maar zeggen.

4 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Het ziet er fantastisch uit, Els. En als ik het recept zo lees lijkt het inderdaad niet moeilijk, met de nadruk op lijkt! Ik ga binnenkort een workshop volgen bij Levine, misschien dat ik het daarna wel aan durf ;-))

Eetlust zei

Ik weet zeker dat jij het kunt Caroline! Het leuke van dit brood is dat je naar hartelust kunt variëren. Workshop bij Levine staat ook nog op mijn to do list :)

Nell zei

Goed gelukt dit brood! Die cursus bij Levine kun je gevoeglijk schrappen.

Eetlust zei

Dank je Nell! Ik kan echter nog wel het een en ander verzinnen waar ik wat profi hulp bij kan gebruiken :) Maar ik ben blij met je compliment!