vrijdag 31 augustus 2012

Appel-Abrikozencarré met honing en citroentijm

Een ideaal receptje voor als je zin hebt in iets zoets, er geen koekje of iets van dien aard te bekennen is en je ook niet echt veel zin hebt om uitgebreid te gaan  staan bakken.
Bladerdeeg heb ik altijd in de vriezer en dan denk je al snel aan de onovertroffen appelflap. Ik kreeg een ander idee wat heus geen wereldschokkende nieuwe receptuur is maar wel lekker, snel klaar, gemakkelijk en lauwwarm het beste.



Je hebt nodig voor 4 stuks:
4 plakjes roomboterbladerdeeg - 1 appel - 6 à 8 gewelde abrikozen - paar takjes citroentijm (weglaten kan natuurlijk ook) - honing - suiker

Zo maak je het:
  • Leg een stuk bakpapier op de bakplaat.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden
  • Laat het bladerdeeg ontdooien
  • Schil de appel, verdeel in vier partjes, verwijder klokhuis en snijd de partjes in dunne schijfjes
  • Halveer de abrikozen
  • Bestrijk ieder plakje bladerdeeg met wat honing en halveer in de lengte.
  • Leg op 4 plakjes deeg om en om een schijfje appel en een stukje abrikoos. Zorg er wel voor dat je de randen van het deeg vrijlaat.
  • Strooi er wat citroentijm over en een klein beetje suiker.
  • Dek af met een plakje bladerdeeg, druk de randen goed aan en leg met de naad naar beneden op de bakplaat.
  • Bestrijk de bovenkant met wat honing en strooi er wat suiker overheen.
  • Maak nu in de lengte 2 inkepingen, schuif in de oven en bak 10-15 minuten tot ze goudbruin en knapperig zijn.
  • Beetje af laten koelen en dan snel opeten!

6 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Goed idee Els. Ik maak ze inderdaad wel eens met appel, maar die abrikozen er tussen lijkt mij ook erg lekker en die heb ik ook altijd wel in huis!

Eetlust zei

Ook lekker met peer trouwens. Ach ja wat zouden we moeten zonder bladerdeeg? :)

Nell zei

Ook lekker met goede marmelade ertussen! Succesnummer hier.

Eetlust zei

Goed idee Nell, ga ik zeker eens doen, bedankt!

Mannin zei

Dat ziet er heerlijk uit! Ga ik vast nog eens maken! Bedankt voor het recept!

Eetlust zei

En zo lekker simpel he :) Bedankt voor je reactie Mannin, altijd leuk. Ontdek dus ook bij deze dat jij ook een blog hebt! Ik ga snel eens rondneuzen bij je.