woensdag 9 mei 2012

Gezoete Uientaart met tomaat en pittenmix

Op het moment dat ik ontroerd uien sta te snijden, komt husband binnengestapt. Of zijn aanwezigheid mij in deze stemming brengt is de vraag. Mijn roodbehuilde ogen kijken hem waterig aan en ik vertel hem dat zijn aanwezigheid overweldigend is. Zijn gegrinnik is duidelijk genoeg. Uientaart zeker? Inderdaad, hoe raad je het zo.
Een aantal jaren geleden kon ik uien snijden zonder ook maar één traan te laten maar tegenwoordig lijkt het wel een dijkdoorbraak al is het bij de ene ui erger dan bij de ander. Nu kan ik wel een duikbrilletje opzetten zoals ik ooit ergens las maar a) die heb ik niet en b) je wilt toch niet voor schut staan met zo'n ding al is het in je eigen keuken, tot slot c) Ik gun man en kinders een hoop lol maar het liefst zo min mogelijk vanwege mijn strapatsen..
Want je krijgt het op een onbewaakt moment weer voorgeschoteld, niet doen dus, dan maar rollende tranen.



Deze hartige taart met een zoetje, meer quiche eigenlijk, is licht ondanks dat er toch 250 gram geraspte kaas in zit. Uien gezoet met poedersuiker en honing, kaas, gehalveerde kerstomaatjes, citroentijm en een geroosterde pompoen-zonnebloem- pijnboompittenmix, weer eens wat anders!

Je hebt nodig:
4 rode uien - 4 witte uien - 150 gram geraspte belegen kaas - 100 gram geraspte emmentaler - stuk of 10 kerstomaatjes - paar takjes (citroen)tijm - 1 el honing - 1 tl poedersuiker -2 el gemengde pitten - 175 ml room - 1 ei - peper - zout - scheutje olijfolie -5 plakjes bladerdeeg - lage taartvorm met een doorsnede van 26 cm.

Zo maak je het:
  • Ontdoe de uien van hun jasjes en snijd ze in dunne ringen
  • Verhit een scheutje olijfolie en voeg de uien toe. Even omscheppen en dan het vuur laag. 
  • Voeg de tijm toe plus een beetje zout en peper. Laat de uien samen met de tijm zeker een half uurtje zachtjes stoven tot de uien helemaal zacht zijn
  • Ontdooi in de tussentijd de bladerdeeg, vet een taartvorm in, rooster de pitten in een droge koekenpan  én verwarm je oven voor op 200 graden.
  • Voeg na 20 minuten de poedersuiker toe aan de uien en roer het om. Lepel er de honing over, roer wederom om en stoof nog een minuutje of 10.
  • Rol de bladerdeeg uit tot een lap en bekleed de taartvorm
  • Klop de room en het ei door elkaar, op smaak brengen met zout en peper.
  • Verdeel de helft van de kaas over de deegbodem.
  • Leg hier het uienmengsel op en dek af met de andere helft van de geraspte kaas.
  • Giet hierover het ei/roommengsel
  • Halveer de kerstomaatjes en leg ze met de bolle kant naar beneden erop.
  • Strooi de pitjes erover plus nog wat plukjes tijm
  • Klein half uurtje in de oven en je kunt aan tafel. 
Wij eten dit soort baksels eigenlijk altijd met een salade deze keer met de simpelste vinaigrette der vinaigrettes; olijfolie, rode wijnazijn, peper en een klein snufje zout.

Klaar om de oven in te gaan

En zo komt het er uit


2 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Lekker lijkt me dit, die betraande ogen moet je er maar voor over hebben!

Eetlust zei

Ik lijd dan ook in stilte... :)