vrijdag 8 november 2013

Kofta Curry uit Pakistan

Sappige, malse gehaktballetjes bedekt door een sausdekentje.  Die je smaakpapillen verbazen, doen opveren van vreugde om vervolgens een enthousiaste rondedans te beginnen.
Dit zijn geweldige ballen! Kruidig, pittig, warm alles komt samen door de vele specerijen en kruiden.
Net als alle ballen heb je ze in schier oneindige samenstellingen, iedere streek zijn bal, net als hier.
Deze hebben een Pakistaanse achtergrond en heb ik uit de 'Currybijbel' geplukt, het boek waar ik al eerder over schreef en helaas nog maar zo slecht verkrijgbaar is. Een extra druk kan ik de uitgever van harte aanbevelen want er is vraag naar heb ik gemerkt.
Gelukkig verscheen er onlangs het kookboek 'Uit India' van Kumar en Suba Mahadevan. Zelf heb ik het (nog) niet in de boekenkast staan maar als ik het zo eens bekijk lijkt het me een prima aankoop.

Essentieel voor de smaak van de balletjes is  ze minstens 6 uur in de koelkast te laten rusten. Langer mag uiteraard ook.
Herkenbaar zal wel zijn dat je denkt alles in huis te hebben en op het moment suprême zoek je je wezenloos naar in mijn geval kardemompeulen. Ik weet toch zeker dat... Wel poeder. Nou ja, er is weer wat veranderd aan het recept.
Kaneel, laurier en kruidnagels (plus kardemompeulen die ik niet had) dien je in een stukje stof te vouwen, dichtbinden en mee trekken in de saus. In de kast liggen van die theezakjes die je zelf kunt vullen met een mengsel naar keuze. Ping! Werkt super! Kruiden erin, dichtbinden met wat keukentouw, over de rand van je pan hangen en vastknopen aan  je pan.





Je hebt nodig voor 4 personen:

Voor de balletjes: 
600 gram runder-of lamsgehakt - 2 à 3 teentjes knoflook, ik heb van die reuze gevallen dus dan is 2 wel genoeg - 1 ui - 1 1/2 el gemalen koriander - 3/4 el gemalen komijn -  5 cm gember - 1 1/2 tl cayennepeper - 2 tl zout - 3 el peterselie ( oorspronkelijk koriander maar zoals u weet houd ik niet van verse koriander) - 1 ei - peper uit de molen.

Snipper ui en knoflook heel fijn. Schil de gember en rasp het. Vermeng vervolgens alle ingrediënten goed door elkaar. Kneed gerust een paar minuten, het komt de smaak en structuur van de balletjes alleen maar ten goede, Draai er vervolgens balletjes ter grootte van een walnoot van. Dek af en zet minstens 6 uur in de koelkast.

Voor de saus:

2 à 3 teentjes knoflook - 3 groene pepers - 5cm gember - 2 uien - 3 tomaten - 1 el tomatenpuree - 1 el gemalen koriander (ketoembar) - 1 tl kurkuma - 1 tl gemalen kardemom- 1 1/2 tl cayennepeper - 2 kaneelstokjes - 2 laurierblaadjes - 6 kruidnagels - stuk of 8 zwarte peperkorrels - 125 ml gezeefde tomaten - 4 el zonnebloemolie- 1 liter water of runderbouillon. Ik heb bouillon gebruikt, je hoeft dan geen extra zout te gebruiken. Gebruik je water voeg dan 1 tl zout toe en verder naar smaak. Of half water, half bouillon.

Hak de knoflook, evenals de pepers. Verwijder eventueel de zaadjes uit de pepers. Schil de gember en snijd in stukjes. Doe deze drie met 3 el water in de blender en draai er een sausje van.

Snipper de uien en bak ze een aantal minuten in de olie tot ze lichtbruin kleuren. Giet er dan de inhoud uit de blender bij en bak 2 minuten. Doe 2 eetlepels water in de blender, zet hem nog even aan en giet het vervolgens in de pan. Zo benut je ook wat onderin is blijven hangen optimaal.

Snijd de tomaten in stukken en voeg ze toe. Bak ze tot ze zacht zijn, dit duurt ongeveer tien minuten. Tomatenpuree erbij, roeren, minuutje fruiten.

Cayennepeper, kurkuma, kardemom en koriander toevoegen en omscheppen. Water of bouillon erbij plus de gezeefde tomaten, roeren en zachtjes aan de kook laten komen.
Stop intussen in een builtje de kaneel, kruidnagels, laurier en zwarte peperkorrels. Bind goed vast en hang het in de pan.
Laat de saus met deksel half op de pan 30 minuten zachtjes pruttelen.

Nu mogen dan eindelijk die balletjes erbij. Zet je hittebron zo laag mogelijk, eventueel een plaatje eronder als dat kan en stoof ze tot ze gaar zijn.  Houd de saus een beetje in de gaten, wordt het te dik voeg dan wat water toe. Vind je het te dun vis de balletjes dan uit de pan zodra ze gaar zijn en kook de saus wat verder in.
Haal het zakje met specerijen uit de pan.

Schep de balletjes met de saus in een schaal of verdeel het over borden. Geef er rijst bij, komkommer met wat yoghurt, chutney ( maak deze tomaten-appelchutney eens!)  en naan is natuurlijk ook nooit weg.

7 opmerkingen:

Nell zei

O, wat heerlijk dat je aandacht besteedt aan de Indiase keuken. Ik ben er idolaat van. In een grijs verleden een cursus Hindoestaans-indiase keuken gevolgd, maar eigenlijk nooit een goed boek kunnen vinden. Jij hebt de currybijbel, begrijp ik. Ken ik niet, maar wil je de auteur en isbn eens doorgeven? Dan kan ik gaan snuffelen.

Nell zei

Madhur jafrey! Gevonden al reeds!

Eetlust zei

Ha Nell, de Currybijbel is geweldig mooi, ik schreef er zelfs al eens over :) http://eetlustig.blogspot.nl/2013/08/lezen-en-koken-madhur-jaffrey-curry.html
Daarom staat het ook in het oranje haha.Hoop dat je een exemplaar kunt vinden. In het Engels zijn ze trouwens nog wel verkrijgbaar.

Nell zei

Heel internet afgestruind, nergens in het Nederlands te vinden. Jammer. Maar er zijn regelmatig boekenmarkten waar ik kom, dus ik geef de moed nog niet op. In ieder geval dank voor de tip!

Eetlust zei

Ik zal wel met je mee speuren. Er komt vast wel ergens een exemplaar bovendrijven.

Willem Postma zei

Beste Els,
Alsnog een reactie, ik ben dit weekend in mijn zoektocht naar een goede curry op uw pagina terecht gekomen en heb de curry uit Pakistan gemaakt als proef. Wat een genot om dit te eten, ik heb er gele rijst met stukjes paprika en bosuitjes en kokosmelk boontjes bij gemaakt.
De proef is meer dan geslaagd en heb vandaag de curry bijbel en een koffie maler direct besteld en ga vaker van de recepten uit het boek genieten. Hartelijk dank voor het schrijven over de curry bible. Bij de andere recepten op je pagina vind ik veel leuke ideeën die ik voor mijn kookgroep met geestelijk gehandicapten mooi kan gebruiken.
Leuk om te lezen dat er ook andere mensen zijn die gek zijn op goed eten en niet die fabrieksmatige .... willen accepteren.

Eetlust zei

Goedemorgen Willem, Hartelijk dank voor je reactie. Wat fijn dat de balletjes in goede aarde zijn gevallen. De curry bijbel is denk ik wel één van mijn beste aanwinsten ooit. En wat leuk als je samen met je kookgroep inspiratie vindt op mijn blog. Daar ben ik stiekem best trots op. Hartelijke groet en fijne dag, Els