maandag 5 maart 2012

Waalrese mosterdsoep met gember en gerookte zalm

Een dagje wandelen en gezelligheid met vrienden levert ook altijd weer leuke recepten op en daar maak ik dan weer dankbaar gebruik van. Mosterdsoep vind ik heerlijk en maak ik dan ook zeker een paar keer per jaar. Het soepje wat voorzichtig vanuit Waalre naar Tilburg werd getransporteerd bevat verse gember en dat geeft er weer net een extra dimensie aan. Reden genoeg om het met iedereen te delen vind ik. Uiteraard met toestemming en let vooral ook even op het mooie bord...



Je hebt nodig voor 4 personen:

1 liter groentebouillon - 200 gram gerookte zalm - 2 el grove mosterd - 1 ui - stukje verse gember - 2 cl room - peper -verse dille - 3 el olijfolie - 2 el bloem


Zo maak je het:
  • Pel en snipper de ui
  • Snijd de gember heel fijn
  • Verwarm de olijfolie in een soeppan en fruit hierin de gember en ui tot de ui zacht en glazig is.
  • Voeg de bloem toe en meng het goed door elkaar, even mee laten bakken.
  • Scheutje voor scheutje de bouillon toevoegen, goed blijven roeren.
  • Voeg de mosterd en room toe, meng het goed met de soep en breng het aan de kook.
  • Voeg vlak voor het serveren de gerookte zalm toe.
  • Even proeven en eventueel wat peper toevoegen.
  • Verdeel de soep over 4 soepborden en knip er flink wat dille overheen.

                                              Eet smakelijk en de groeten uit Waalre!

2 opmerkingen:

Es zei

Ik vind soep ook zo lekker, maar P. vind het geen avondeten...
Maar ik ga deze vast eens maken, voor de lunch.
:)

Eetlust zei

Kun je het niet als voorgerecht slijten? Wij eten deze soep ook niet als maaltijdsoep hoor. Maar zijn wel dol op goed gevulde soepjes, mmm lekker brood erbij.