woensdag 7 maart 2012

Eetlust ontdekt: Koken voor 2 en dat valt niet mee

Sinds ook onze zoon op kamers woont, moet ik door de week weer voor 2 man koken. Met een standaardmaaltijd aardappels, groente, vlees of vis of vega is dat best te doen. Maar het is opmerkelijk hoe het koken voor 3 of meerdere mensen in je systeem verankerd zit. Toen onze dochter 5 jaar geleden het huis verliet heeft het zo'n 3 jaar geduurd voor ik een beetje fatsoenlijk de portionering voor 3 personen op de rails had. Gelukkig werden restjes altijd dankbaar aangenomen, het scheelt de arme student weer in de portemonnaie niet waar.
Maar hoe maak je bijvoorbeeld een lasagna voor 2 mensen? Zelfs als ik het maak voor 4 kunnen er 6 van eten. Los daarvan heb ik niet eens een schaal waar ik lasagne voor 2 in kan maken. Het is natuurlijk altijd mogelijk om overschotten de vriezer in te mikken maar eerlijk gezegd vind ik pastagerechten er niet zo geschikt voor.

Gisteravond dacht ik het keurig op orde te hebben met de maccheroni, helaas...na het opscheppen bleek er toch nog een derde portie in te zitten.
Stamppotjes, daarvan weet ik nu al dat dat grote problemen op gaat leveren, gelukkig is het bijna lente en dan komt er bij mij geen stamppot meer in. Alhoewel, op warmere dagen met paprika ,appel, kaas en rucola...we zullen het zien tegen die tijd.
Meten is weten zegt men toch altijd? Misschien moet ik me daar ook eens aan gaan houden want om nu een grotere vriezer aan te moeten gaan schaffen voor de kliekjes is ook zo weer wat. En hoe vaak komt het niet voor dat je iets zoekt in de vriezer en een bakje ontdekt met iets vaags erin omdat je verzuimd hebt er een stickertje op te plakken? Dit wordt een mooie opdracht; koken voor twee, het levert ongetwijfeld weer verhalen op voor het hoofdstuk 'Eetlust blundert'.

Wens me succes, ik zal het nodig hebben.

2 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Bij ons is zo'n restje geen probleem, mijn man eet het als ontbijt! (ik moet er niet aan denken ;-)

Eetlust zei

Ik ook niet....:)