zondag 9 november 2014

Review Sneh Roy - Tasty Express

Sneh Roy is een food / lifestyle fotograaf en styliste uit Sidney. Daarnaast een uiterst succesvol blogger op Cook Republic. Al in 2003 begon ze met bloggen, Cook Republic werd in 2006 geboren en hiermee won ze uiteindelijk 'Best Australian Blog 2013'. Een boek kan dan niet uitblijven en zo verscheen onlangs  haar eersteling 'Tasty Express'.

Sneh groeide op in India en die invloeden vind je duidelijk terug in haar boek. Zoals het een foodie betaamt doet ze ook volop inspiratie op in de wereld om haar heen. Ingrediënten, producten, smaken en geuren uit alle windstreken combineert ze tot eigen creaties.
Gezellig met familie en vrienden urenlang aan tafel genieten van lekkere hapjes, neerstrijken in het park voor een picknick, je trek stillen bij een foodtruck of gewoon in je eentje genieten van een kom soep. Aardje naar ons vaartje.



Een deel van haar recepten is vegetarisch maar met een handomdraai te vervormen voor vlees- en visliefhebbers. In dit boek is de verdeling tussen vega, vlees en vis overigens harmonieus en in balans waarbij ik wel op wil merken dat het voor de vegetariër daardoor minder tot niet geschikt is.
De nadruk ligt op gezonde voeding, gelukkig is er volop ruimte voor guilty pleasures. We willen het wel een beetje gezellig houden in het leven.

De halve wereld zit tegenwoordig aan de quinoa, ook Sneh blijft niet achter. Het ziet er eerlijk waar heerlijk uit zo'n paprika met quinoa en noten of van die geurige quinoarolletjes. Maar ik zal het niet maken want ik vind quinoa niet te pruimen. Dat ligt gewoon aan mij dus trek je er niks van aan. Het boek staat verder bomvol met recepten die me wel aanspreken.
De diversiteit aan smaken en ingrediënten van kruidig, pittig tot zoetzure accenten en ook voor mij nieuwe combinaties maken dat Tasty Express een aanvulling is op de andere boeken in mijn kast.

Als kookboekenmalloot word je langzaam maar zeker toch kritischer bij het aanschaffen. Je wilt niet weten hoeveel kookboeken er jaarlijks uitgegeven worden en zeker in het najaar is het helemaal bal. Hoe aantrekkelijk veel schrijfsels ook zijn, soms is het toch een herhaling van zetten. Meegolvend op de trends en hypes. Voor je het weet ben je in het bezit van tig boeken met Midden-Oosterse smaken of kun je tien jaar vooruit met allerhande shakes en smoothies die in al hun gedaantes in alle vier je boeken te vinden zijn.

Tasty Express geeft je recepten van ontbijt tot dessert, taart, sap en chutney. Comfort food als macaroni met pompoen en spek of paddenstoelen met miso-pindasaus.
Een feestelijke dip van feta, bietjes en gebakken knoflook doet het weer goed tijdens een borreltje met vrienden. Geef er nog mini-mozzarellaballetjes met dukkah en olijfolie bij plus een schaaltje Thaise citroen amandelen.
Bak eens kikkererwtenbrood of als ultieme verwennerij pannenkoekjes met rum en rozijnen en giet er een saus van rum en boter over. Wat te denken van een snelle geurige eiercurry of zoetzure aardappels, tiramisu met gemberkoekjes, appelcrumble met chai of haar wakkere groentenmuffins om de dag mee te starten.

Dahl met linzen en boerenkool staat al op mijn lijstje en in de keuken heb ik inmiddels een potje met dukkah staan, daar gaan we straks eens wat mozzarellaballetjes doorheen halen.  Dukkah is overigens een mengsel van pistachenoten, korianderzaad, sesam, komijn, chilivlokken plus wat zout dat je roostert in een koekenpan en vervolgens grof vijzelt.
En dat geurt jongens! Heerlijk.

Tot slot

Zoals gezegd is Sneh ook fotografe, het zal je niet verbazen dat het daardoor een visueel aantrekkelijk boek opgeleverd heeft. De receptuur vind ik duidelijk beschreven, iedereen met een beetje basiskennis kan er mee aan de slag. Laat je niet afschrikken door een af en toe erg uitgebreide ingrediëntenlijst. Haar recepten zijn overzichtelijk en niet moeilijk om te maken.

Ofschoon er gesproken wordt van veel vegetarische recepten die in een handomdraai aangepast kunnen worden voor de niet-vegetariër  vind ik het meer een boek voor de flexitariër en diegenen die gewoon dagelijks een stukje vlees of vis op hun bord willen. Er staan naar mijn mening teveel recepten in met vlees en kip om het voor de vegetariër aantrekkelijk te maken.
Past wel perfect in de Meatless Monday categorie.

Omdat Sneh verrassende combinaties geeft die ook voor mij nieuw zijn en ik er zeker van ben dat het daadwerkelijk mee de keuken in gaat vind ik dit boek een aanwinst.

Tasty Express is te koop bij de boekhandel en via internet. Het kost 24,95
ISBN  978-94-026-0021-6

Dit boek kreeg ik toegestuutd via Aerial Media Company. Bovenstaande review is persoonlijk en onafhankelijk.


Geen opmerkingen: