vrijdag 28 maart 2014

Salade met spinazie, avocado, taleggio en groene kruiden

Het is een beetje een hatseflats salade. Samengesteld uit ingrediënten die ik nog gewoon in huis had. Restjes dus en die moesten op.
Lunchen is ook goed voor de inwendige mens. Zeker als er iets binnenin begint te protesteren 'Voed mij'. Maar ik heb niet altijd zin in brood. In een salade meestal wel en dat kan bijzonder eenvoudig zijn. Zoveel ingrediënten heb je niet nodig om een snelle en lekkere lunch in elkaar te draaien.

Op het aanrecht nog twee avocado's waarvan ik niet meer wist waarom ik ze gekocht had. Voor de lekker waarschijnlijk. Doe ik wel vaker om het vervolgens te vergeten waarna er een snelle reddingsoperatie plaats moet vinden. Die andere gaat morgen of zo lekker op toast met tomaat en een scheutje olijfolie, limoensap, peper en zout. Echt, er is niet veel voor nodig om mij tevreden te houden :)




Per persoon heb je nodig:

Blaadjes verse spinazie - 1 avocado - 1/2 of 1 ei - munt - tuinkers - 1 tl mayonaise verdund met paar drupjes appelciderazijn - wat drupjes limoensap - 25 gram taleggio -  peper en zout.

Kook een ei zoals jij wil, hard, halfhard, zacht het kan allemaal
Ontdoe de spinazie van hun steeltjes en leg de blaadjes in een diep bord.
Halveer de avocado, wip de pit eruit en dan het vruchtvlees. Snijd in plakken en drapeer over de spinazie. Maal er wat peper over en bestrooi eventueel met een tikkeltje zout.

Roer de mayo los met wat appelciderazijn en druppel het erover. Zelf gebruik ik altijd Franse mayonaise, daar zit namelijk weinig tot geen suiker in. Ik houd van dat zurige. Mayonaise van de welbekende merken vind ik ook echt niet zo lekker meer.

De kaas in blokjes en eveneens over de salade.
Pel het ei, halveer en leg gezellig in het midden.
Bestrooi alles met gehakte munt en geknipte tuinkers.
Nog wat limoensap voor de finishing touch en dan lekker smikkelen!

Het liefst buiten in de zon.

2 opmerkingen:

aniet67.blogspot.com zei

Wat een lekker 'hatseflats' saladetje! Zo zie je maar dat restjest toch nog heel origineel op je bord kunnen belanden. Smakelijk weer en fijn weekend.

Eetlust zei

Dank je Anita, lang leve de hatseflats :-) Jij ook fijn weekend!