vrijdag 14 maart 2014

Aardappelkoekjes met cashewnoten en bieslook

Weer even een momentje 'Wat eten we vandaag' . Zo'n paar uur die op dat gebied aardig blanco voorbij dwarrelen. Dat op alles wat te binnenschiet het in je hoofd al gaat van 'mwaaaah', 'geen zin', 'heb ik niet in huis en wil ik niet halen'. Lekker lamlendig. Tijd voor wat inspiratie en ha die heb ik kasten vol in huis. Al viel er vanwege de geen zinnerigheid het gros vanaf.
Mijn remedie is om dan één van de grote mappen met knipsels te pakken. Uit de Allerhande van 10 jaar geleden, printjes van internetrecepten, uit oude bladen, afijn de meesten herkennen dit wel.

Na het omslaan van één van de pagina's bleef mijn hand zweven. Het vertrouwde handschrift van mijn moeder glom me tegemoet.  Speciaal voor mij schreef ze ooit haar rodekoolrecept op. Ondanks dat ze er al heel wat jaren niet meer is vaart er toch altijd iets van een schok door me heen bij het zien van haar 'pootje'. Even slikken en een aaitje over het papier. Lieve mams... maar sorry ik ga vandaag echt niet je rodekool maken. Geen zin namelijk.

Aardappelkoekjes worden het, met cashewnoten en bieslook. Uit het bekende blad van de blauwe grootgrutter. Ergens uit 2001 of zoiets.. Een heel simpel recept maar om dit nu te bedenken een half uur voor je aan tafel wil schuiven is niet wijs. Schillen, koken, stampen, mengen, koelen, draaien, paneren... trek er een uur voor uit en je bent een heel eind. Het aardige van dit recept is dat je er volledig je eigen draai aan kunt geven. Daar houd ik van. De koekjes zijn smeuïg maar zijn goed te bewerken, vallen niet uit elkaar. Nou dan heb je me hoor.



Je hebt nodig voor 10 à 12 koekjes:

Kilo kruimige  aardappelen - 125 gram cashewnoten - 3 el gehakte bieslook - peper en zout -  1 eidooier - 2 eiwitten - 3 el bloem - 8 el paneermeel - olie

Zo maak je ze:

Schil de aardappels en kook ze afhankelijk van de grootte in een minuut of 20 gaar. Afgieten en even uit laten stomen. Pak de stamper en maak ze fijn. Eventueel met een vork extra prakken. Geen boter? Geen melk? Nee niet doen!

Hak de noten in onregelmatige stukken, beetje fijn, beetje grof, lekker van alles door elkaar heen. Ik gebruik hiervoor de vijzel maar je kunt ook je keukenmachine pakken of de noten in plastic of folie verpakken en ze dan kapot meppen. Doe dat laatste niet te hard want dan heb je kans dat het folie scheurt en dan vliegt het alsnog allen kanten op.

Vermeng de puree met een eidooier. Roer het er goed doorheen. Noten en bieslook erbij. Breng op smaak met zout en peper en laat het vervolgens in een schaal afkoelen.

Klop twee eiwitten goed los en schuimig. Strooi op een bord bloem, op een ander paneermeel.
Vorm nu kleine burgertjes van het aardappelmengsel. Wentel door de bloem, dan door het eiwit en tot slot door de paneermeel. Laat de koekjes even rusten.

Verwarm in een koekenpan een klein laagje olie en bak de koekjes in een minuut of 10 rustig rondom goudbruin. Regelmatig draaien. Daarna zijn ze gloeiend- en gloeiendheet.

Ter variatie kun je wat kerrie door de puree mengen, wat oude kaas, een ragfijn gesnipperd sjalotje, stukjes paprika. Trek die kruidenkast open en laat de fantasie maar lekker borrelen.

Wat spinazie erbij wokken met champignons, paprika, rode ui en een beetje knoflook. Op het laatst een klein schepje kruidenkaas erdoor roeren voor wat extra verwennerij. Natuurlijk kan er een stukje vlees of vis bij maar het hoeft niet.


Geen opmerkingen: