maandag 13 mei 2013

Romige fluweelzachte groene aspergesoep

Moederdag, een goed excuus om wat extra hard met potten en pannen te rammelen. Natuurlijk met asperges in de hoofdrol. Het seizoen is volop aan de gang en daar profiteren wij met graagte van.
Soep van groene asperges is kinderlijk eenvoudig om te maken. Het voordeel van groene asperges is dat je ze niet hoeft te schillen. De kontjes eraf en ze zijn klaar voor gebruik.
De prachtige witte asperges moesten nog wel even van hun velletje ontdaan worden, ook dat vind ik geen straf. Het vooruitzicht van asperges op mijn bord met ei, ham, paar krieltjes en een royale scheut botersaus maakt dit klusje meer dan goed.

Voor de soep gebruik ik 500 gram groene asperges.Vier houd ik apart, rol er een plakje rauwe ham om en gril ik. Staat leuk op de rand van het soepbord bedacht ik me. En een kleine bite is ook altijd lekker. Voorzichtig legde ik een asperge op de rand, het gleed pontificaal de soep in. Weg effect. De andere drie gedroegen zich beter.



De hoeveelheid is voldoende voor 5 bordjes:
500 gram groene asperges - 1 kleine ui - klein scheutje olijfolie -1 liter groentebouillon - 125 ml room - 4 of 5 plakjes rauwe ham

Zo maak je het:
Houd per persoon 1 asperge achter en draai ze in een plakje ham.
Snijd de houtige uiteindjes van de asperges eraf en gooi weg. Ook de kopjes snij je eraf maar die bewaar je, ze worden apart gegaard en op het laatst aan de soep toegevoegd. De rest van de groene asperges snijd je in stukjes.

Snipper de ui fijn en fruit het in een klein beetje olijfolie tot ze glazig zijn. Voeg de aspergestukjes toe, hussel even om en schenk vervolgens de bouillon erbij. Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat zachtjes koken tot de asperges gaar zijn.
Pureer de soep met de staafmixer of in de blender. Voor extra fluweel in je bord zeef je de soep daarna even maar echt nodig is het niet . Giet de room erbij, goed roeren en warm de soep zachtjes door, het mag niet koken.

Breng de aspergekopjes aan de kook in een klein pannetje met water. Zodra het kookt zet je het vuur uit en laat je ze zacht worden.Vervolgens afgieten, even afspoelen met koud water om doorgaren te voorkomen en laat ze uitlekken.
Gril de asperges met ham een minuut of 8, beetje afhankelijk van de dikte van de asperge.
Verdeel de soep over de borden, leg er wat aspergekopjes in, drapeer een gegrilde asperge op de rand en zorg ervoor dat ze niet de soep inglijden....

Geen opmerkingen: