dinsdag 26 maart 2013

Junglefrog's Tortano met cheddar, salami en pesto

Er is weer een nieuw initiatief ontstaan in foodbloggersland; foodblogswappen. Oftewel iedereen die meedoet krijgt andermans/vrouws blog toegewezen om daar een recept te kiezen, uiteraard te maken en na gedane arbeid te publiceren. Een heel goed idee van Wendy, het creatieve brein achter Miss Foodie's Moods. Je hebt er tegenwoordig bijna een dagtaak aan om alle blogs te lezen en bij te houden, schier onmogelijk dus. Daarom gaf ik me ook als een razende op, het gebeurt wel koken van andermans blog maar niet zo regelmatig als ik wel zou willen. Blij verrast was ik dan ook toen bleek dat ik gekoppeld was aan Junglefrog, de site van Simone en tevens bezitster van De Glazen Vork, beide sites waren één van de eersten die ik las en volgde bij mijn entree in bloggersland. Daarnaast is Simone foodfotograaf en geeft ze workshops fotografie, iets wat ook nog op mijn verlanglijstje staat.

Een recept kiezen, het valt niet mee. Heel lang staarde ik naar al het lekkers uit de Aziatische keuken, maakte wandelingetjes langs de overige categorieën waar ik uiteindelijk bleef hangen bij de Tortano met cheddar, salami en pesto. Pasen schoot door mijn hoofd, familiebrunch, bingo!




Het recept heb ik bijna geheel volgens instructie opgevolgd, alleen de hoeveelheid zout heb ik verminderd, het resultaat was heerlijk! Luchtig, cakeachtig en verrukkelijk door de combinatie van pesto, salami en cheddar. Salami heb je in ontelbare soorten en varianten, ik heb droge Hongaarse salami gebruikt.

Het deeg is zacht en luchtig wat het vrij lastig maakt om met de hand te maken, het kan wel, blijf dan goed doorkneden en weersta de aandrang om meer bloem toe te voegen. Het gebruik van een keukenmachine of broodbakmachine is handiger. Maak bij de broodbakmachine alleen gebruik van de kneedfunctie.

Je hebt nodig:
7 gram droge instant gist (1 pakje) - 275 gram tarwebloem - 175 gram Farina di grano tenero type 00 - 1 el zout - 2 el olijfolie - 1 el honing - 300 ml lauwwarm water - pesto - 100 gram salami - 75 gram geraspte cheddar.

Zo maak je het:

Strooi de gist in een kom en giet er al roerende het water over. Voeg de olijfolie, honing en zout toe.
Terwijl je machine draait voeg je beide bloemsoorten toe. Laat ongeveer 10 minuten kneden tot je een elastisch deeg hebt.
Vet een grote kom lichtjes in met wat olijfolie, leg de deegbal erin en draai het om en om zodat het aan alle kanten bedekt is met wat olie. Dek de kom af met plastic folie wat je eveneens licht ingevet hebt.
Laat het op een warme plaats 40-60 minuten rijzen. Het deeg is nu in volume verdubbeld.

Haal het deeg uit de kom en laat het eventjes rusten, zo kun je het gemakkelijker vormen. Voel je hoe zacht het is?
Strooi wat bloem op je werkblad. Druk het deeg uit tot een rechthoek van ongeveer 1 cm dik.
Bestrijk het met een paar eetlepels pesto, beleg met de salami en strooi er de geraspte cheddar over.
Rol het vervolgens vanaf de lange kant op. Buig de uiteinden naar elkaar toe zodat je een cirkel krijgt, verbind ze en plak vast met een klein beetje water.
Hevel het voorzichtig over op een bakplaat bekleed met bakpapier en strooi er wat bloem over.
Dek af met ingevet plastic folie en laat nog eens 30-40 minuten  rijzen.

Verwarm de oven voor op 250 graden. Schuif het brood erin, verlaag de temperatuur naar 200 graden en bak het brood 30-35 minuten tot het goudbruin en gaar is.
Laat het afkoelen op een rooster en snuif die heerlijke geur diep op.

Het afkoelen heeft de tortano bij ons niet helemaal gehaald....

Nog even rijzen


Afkoelen op een rooster

2 opmerkingen:

Simones Kitchen zei

Leuk dat je de tortano hebt gemaakt! Ja lekker is ie he... Mmmm, ik denk dat ik er ook nog maar weer eens een ga maken voor de paas.. ;)

Eetlust zei

Echt zalig!Denk dat het zondag in rap tempo verdwenen is!