vrijdag 30 november 2012

Pindasoep met zoete aardappel

Twee recepten voor pindasoep met zoete aardappel had ik via Pinterest van het net geplukt. Pindasoep maak ik al jaren op mijn manier, zie pindasoep met ontplofte eieren waarbij die eieren overigens een uitzondering waren, het recept is zo eigen geworden dat ik niet eens meer hoef na te denken over benodigde ingrediënten en werkwijze.
Daarnaast staat pindasoep huizenhoog genoteerd in de soeplijst van huize Eetlust maar toch.. verandering van spijs doet eten. Tijd voor een variatie! De 2 recepten heb ik in elkaar geschoven, in de ene werd kokosmelk gebruikt, in de andere citroen. De ene was met kippenbouilon, de andere met groente, nou dat is ook geen probleem wie groentebouillon prefereert gebruikt die bouillon, de carnivoor die echt niet zonder vleessmaak kan...u snapt.
Het gehussel leverde een bijzonder lekkere soep op, niet te pittig maar wel één die hart en ziel verwarmt.




Je hebt nodig:
4 el pindakaas - 1 liter groentebouillon (of kip) - 250 ml kokosmelk - 1 ui - 2 teentjes knoflook - 200 gram zoete aardappel - 175 gram winterwortel - halve rode paprika - 1 rode jalapenopeper of als je die niet kunt krijgen een spaanse peper - scheutje arachideolie. Garnering per persoon: 1 hardgekookt ei - seroendeng - 2 plakjes citroen

Zo maak je het:
  •  Kook per persoon 1 ei hard
  • Snipper de ui en knoflook
  • Snij de winterwortel in kleine blokjes, schil de zoete aardappel en snij eveneens in kleine blokjes.
  • Halveer de paprika, verwijder de zaadlijst en snij in kleine stukjes.
  • Verwijder zaadjes van de peper en snipper de peper vervolgens.
  • Verwarm in een pan een scheutje arachideolie. Fruit hierin de ui, knoflook en rode peper. 
  • Voeg wortel, aardappel en paprika toe, bak paar minuten mee, schep regelmatig om.
  • Voeg pindakaas toe, roer goed door.
  • De bouillon scheutje voor scheutje erbij gieten tot de pindakaas is opgelost. 
  • Rest van bouillon plus kokosmelk toevoegen, roeren.
  • Laat nu zachtjes koken tot wortel en aardappel zacht zijn.
  • Even proeven. Vind je de smaak iets te sterk, giet er dan voorzichtig nog wat water bij.
  • Schep een 2 à 3 grote soepopscheplepels in een maatbeker en pureer het met de staafmixer.
  • Giet het terug in de pan en roer het geheel goed door.
  • Schep de soep in diepe borden, garneer met ei, plakjes citroen en een schepje seroendeng. Eventueel wat koriander.
In plaats van koriander, de vaste lezers weten waarom, heb ik wat verse basilicum gebruikt en dat paste wonderwel. Héél belangrijk in deze tijd waar in alle kookprogramma's gesproken wordt over functioneel groen. Het oog wil ook wat denk ik dan....
Druk de citroen uit met je lepel of laat het lekker in de soep dobberen, het geeft er precies dat frisse accent aan.

4 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Klinkt erg lekker! Volgens mij ben jij ook de hele dag aan het kokkerellen. Gisteren al die zalig broodjes en nu weer zo'n lekker soepje! Ach, je bent van de straat en eten moeten we toch ;-))

Eetlust zei

Gisteren was experimentendag :) Over die broodjes ben ik ook erg enthousiast.

Antoinette Coops zei

En wat is dat groene waarmee je hebt gegarneerd. Koriander? Dit ga ik maken Els. Ik voel een lekker lunch aankomen binnenkort!

Eetlust zei

Er zijn weinig dingen die ik niet lekker vind maar korianderblaadjes vind ik dus echt niet te pruimen, in mijn beleving smaakt het naar zeep. Hier heb ik basilicum gebruikt, misschien wat raar in combi met kokosmelk en pindakaas maar door de citroen kan het prima heb ik gemerkt.
Maar gebruik gerust koriander :)En alvast eet smakelijk!