vrijdag 7 september 2012

Kiprolletjes met ansjovis en kappertjes

Oftewel Involtini di pollo alle acciughe e capperi, dat u het maar weet. Het spierballen kwekende kookboek 'De Zilveren Lepel' leverde dit eenvoudige gerecht op met een verrassende twist. Veel mensen denken bij ansjovis aan één woord: zout. Als je ze echter afspoelt of weekt in wat melk dan is de smaak al een stuk zachter. Ik doe dat echter nooit maar ja ik vind ansjovis heerlijk. Niet zout maar zilt.  Bij de visboer zijn ook regelmatig verse ansjovisjes te verkrijgen, de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik die nog nooit gekocht heb.
De ansjovis kun je ook gebruiken als smaakmaker, door ze mee te bakken lossen ze op en wordt de intense smaak verdeeld waardoor er slechts een hint overblijft.
In dit recept lossen ze niet op, er gaan 2 ansjovisjes plus kappertjes op een kipfilet waarna het wordt opgerold. Zo'n visje staat niet in verhouding tot een kippenborst waardoor het effect heel subtiel is.Erbij maakte ik pasta met verse tomaat.



Je hebt nodig:
4 kipfilets - 8 ansjovisjes eventueel geweekt in water of melk - 2 el kappertjes - 25 gram boter - 1 el olijfolie - 1 ui - 50 ml droge witte wijn - zout en peper. - cocktailprikkers of keukentouw

Voor de pasta:
250 gram pasta - 4 rijpe tomaten - 2 teentjes knoflook - scheutje olijfolie -  peper -  1 el crème fraîche - handvol verse basilicum

Zo maak je het:
  •  Maak de kipfilets voorzichtig wat platter met behulp van een vleeshamer. Met een deegroller of iets anders wat zwaar is gaat ook.
  • Snipper de ui
  • Leg op iedere filet 2 ansjovisjes plus wat kappertjes. Maal er peper over, rol ze op en steek vast met cocktailprikkers of bind ze op met keukentouw. Bestrooi met zout en peper.
  • Verhit de boter en olie in een koekenpan.
  • Fruit de ui een paar minuutjes op laag vuur
  • Leg de kipfilets erin en bak ze mee, draai een aantal keren om.
  • Voeg wijn toe, zet het vuur hoger zodat het een klein beetje inkookt.
  • Zet het vuur weer laag, leg een deksel op de pan en laat 15-20 minuten pruttelen. De tijd is ook afhankelijk van de grootte van de rolletjes.
Voor de pasta:
Breng water aan de kook, voeg zout toe en kook de pasta beetgaar. Snijd in de tussentijd de tomaten in kleine stukjes.
Verhit in een grote koekenpan wat olie, voeg de tomatenstukjes toe plus knoflook uit de pers, bestrooi met peper en laat even sudderen tot de stukjes zacht zijn. Voeg 1 el crème fraîche toe, roer goed door elkaar.
Schep de pasta erdoor plus gescheurde basilicumblaadjes. Meewarmen

Verdeel de pasta over de borden, leg er een kiprolletje op (vergeet vooral niet prikkers of touw te verwijderen) en schep er nog wat saus van de kip over.



Bron: De Zilveren Lepel, 5e druk 2009, Van Dishoeck. ISBN 978-90-475-0112-1

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat zier er wel heel lekker uit! Volgende week de Zilveren Lepel maar weer eens uit de kast halen. Dit lusten ze hier vast wel..... :-)

Eetlust zei

Si si, ben erg te spreken over deze combi. Ook over De Zilveren Lepel zoals je weet maar dat boek is zo loeizwaar dat ik soms denk 'Laat maar zitten'. Moet er echt mee aan tafel zitten haha.

Caroline Brouwer zei

Deze ga ik onthouden. Ik heb de Zilveren Lepel ook, maar eerlijk gezegd, heb ik er nog maar heel weinig uitgemaakt. Ik zal het boek ook maar eens op de tafel leggen en er vaker in kijken en uit gaan koken natuurlijk!

Eetlust zei

Ik gebruik het ook te weinig naar mijn zin maar wat ik heb gemaakt vind ik allemaal even lekker.