dinsdag 3 juli 2012

Bonensalade met hazelnoten en sinaasappel

Deze salade uit Het Kookboek van Ottolenghi passeerde al ettelijke malen mijn blikveld en iedere keer zei ik tegen mezelf dat het er wel dusdanig lekker uitzag dat ik het beslist een keer moest maken.
En zo geschiedde... Vorige week ook weer eens naar de markt voor het gebruikelijke rondje kaas, groente, vis, worst en een bezoekje aan de notenman die sinds jaar en dag op de markt te vinden is.
Hazelnoten moest ik hebben, mèt vlies. Wat ik er mee ging doen was zijn vraag. Het gaat in een salade antwoordde ik. De notenmeneer vond dat ik noten zonder vlies moest pakken want met is niet lekker in een salade volgens de notenmeneer. Ja maar sputterde ik, ik ga ze nog roosteren. Hij keek me ietwat vorsend aan. Of ik wel wist dat ze dan helemaal niet lekker meer zijn, al die aangebrande vliesjes dat doe je toch niet in een salade. Die had 's avonds weer wat te vertellen over dat gekke mens aan zijn kraam dat voelde ik aan mijn water. Gelukkig kon ik hem enigszins geruststellen met de mededeling dat ik de vliesjes er vanaf ging wrijven. Toen ging hij de noten maar in het zakje scheppen,  als zij dubbel werk wilde dan moest ze het zelf maar weten.
Tot de volgende keer he. Ja, fijn weekend tot de volgende keer weer, bedankt voor de noten.

De salade maakte ik als begeleider van het hoofdgerecht, op hetzelfde bordje als van de ZebraBiet, je ziet de bonen er knusjes bij liggen. Tijdens een etentje ben ik al blij dat ik de tegenwoordigheid van geest heb om wat kiekjes te schieten, bij gebrek aan solovoorstelling van de bonensalade gezellig nog een keer het ganse bordje.



Je hebt nodig voor 6 personen:
400 gram haricots verts of sperziebonen - 400 gram peultjes of sugar snaps - 75 gram hazelnoten mèt vlies - 1 biologische sinaasappel - 1 teentje knoflook - 5 sprieten bieslook - 3 el olijfolie - 1 el hazelnotenolie of walnotenolie of een paar druppeltjes sesamolie.- 1 el sinaasappelsap - grof zeezout - peper

Zo maak je het:
  • Maak de bonen schoon maar houd ze wel gescheiden.
  • Verhit de oven voor op 180 graden.
  • Breng een pan met ruim water aan de kook. Blancheer de haricots verts ongeveer 4 minuten tot ze beetgaar zijn. Spoel af onder koud water.
  • Doe hetzelfde met de peultjes of sugar snaps maar blancheer die maar een minuutje. Spoel ook af onder koud water.
  • Gebruik je sperziebonen, kook ze beetgaar en spoel wederom af onder koud water.
  • Rooster de hazelnoten op een bakplaat 10 minuten in de hete oven. Laat ze afkoelen tot je ze vast kunt pakken en wrijf vervolgens de vliesjes eraf. Dit gaat vrij vlotjes.
  • Hak de noten vrij grof, er mogen ook hele noten tussen zitten.
  • Rasp de schil van de sinaasappel met een zesteur of dunschiller. Gebruik je de laatste snijd de schilletjes dan nog in julienne.
  • Hak het teentje knoflook heel fijn. Snipper de bieslook.
  • Vermeng alle ingrediënten in een schaal, even proeven en naar smaak nog wat zout en peper toevoegen.
In plaats van notenolie sprenkelde ik er een paar druppeltjes sesamolie over zo heb je toch die notige smaak maar pas op he, een paar druppeltjes is echt genoeg. Daarnaast voegde ik wat sinaasappelsap toe waardoor de salade frisser werd en de citrus versterkt wordt. Alweer een blijvertje deze salade.

Geen opmerkingen: