maandag 21 mei 2012

Salade van reuzebonen, ui en paprika

Behalve dat we allemaal ook wel eens in de bonen zijn, houden we er ook heel veel van. Witte, bruine, kidney, kievits, sperzie, noem het hele scala maar op er is echter 1 boon die ik hier niet kan slijten en dat is de tuinboon. Vraag me niet waarom, of het moet een traumatische ervaring in vroegere dagen geweest zijn met van die dikke melige gevallen want jonge tuinboontjes zijn heerlijk mals.
Veel tuinbonen heb ik gedopt, grote vuilniszakken vol want mijn opa, u weet wel die van het 'Bosje bloemen voor mevrouw', wist ook niet zo goed wat hij met die overvloedige oogsten moest doen behalve zijn twee dochters ermee verblijden. Waarvan de één het doppen blijkbaar niet echt een leuke klus vond....

Van de partner  van dochterlief kreeg ik met Kerst een boekje met Turkse recepten en daar staat een verdraaid lekkere bonensalade in met witte bonen die je dan een nachtje moet laten weken. Aangezien het een last-minute idee was maakte ik dan ook dankbaar gebruik van een pot reuzebonen. Verder ben ik braaf geweest...





Je hebt nodig:
1 pot reuzebonen (uitlekgewicht 380 gram) - 1 ui - 1 teentje knoflook - 1 el witte wijnazijn - 4 el citroensap - 125 ml olijfolie - 1 el fijngesneden bladpeterselie - 2 tl fijngesneden verse dille - 2 tl fijngesneden verse munt - 1/2 groene paprika - snufje zout.

Zo maak je het:
  • Verwarm de bonen op een zacht vuurtje.
  • Snijd de ui in ringen en hak de knoflook fijn.
  • Giet de bonen af. Voeg de uiringen, knoflook, snufje zout,  citroensap, azijn en  olijfolie toe en vermeng het voorzichtig. Laat afkoelem.
  • Schep de kruiden en de in halve ringen gesneden paprika erdoor en zet de kom nog een uurtje in de koelkast. 
  • Eventueel garneren met wat plakjes hardgekookt ei.
Bron: Simpel weg lekker Turkse keuken, Parragon, 240 pagina's, ISBN 978-1-4075-1060-6


2 opmerkingen:

Antoinet zei

Wat is nou de link met je tuinbonen verhaal? Of moet dit recept van oorsprong met tuinbonen? Je kan mij nl 's nachts wakker maken voor tuinbonen. Heerlijk. En dan liefst die met een beetje bitter.
Maar ook met reuzenbonen lijkt dit recept mij erg lekker.
Ga het zeker een keer maken.

Eetlust zei

Dat men hier alle bonen lekker vindt behalve tuinbonen. Ik hou er ook van... als enige. Dat men hier geen tuinbonen blieft was voor mij weer een ingangetje naar de tuinbonen van vroeger, that's all :)