zondag 15 april 2012

Pizza in een potje

Eergisteren maakte ik pizza en natuurlijk had ik weer deeg over. Daar kun je de volgende dag een prima foccacia-achtig brood mee bakken, kleine bodems van rollen en invriezen of je laat het zoals ik in de koelkast liggen omdat één van de koters wellicht nog een pizza wil maken.
Vanochtend kreeg ik ineens het lumineuze idee, althans dat vond ik, er een ontbijtgerechtje van te maken.



Verwarm de oven voor op 185 graden. Vet per persoon een klein soufflépotje in met wat olijfolie of boter. Rol een stukje deeg ter grootte van een walnoot tot een rond lapje.
Heb je nog wat tomatensaus over dan kun je dat lapje heel dun besmeren. Leg het lapje in het potje.
Strooi er wat geraspte kaas in. Leg er een gehalveerde tomaat in met het velletje naar beneden, strooi er wat oregano op. Strooi er weer wat geraspte kaas op en dek af met een plakje ham of spek of salami of mozzarella.
Bak een kwartiertje en klaar ben je.

Variaties te over: leg een plakje ui onder de tomaat, of wat paprika, mais, breek er een ei in, of klop een ei los met wat crème fraîche en kaas  en giet dat erover voor een soort quiche.
Trek je koelkast open en kijk wat er nog in ligt!

4 opmerkingen:

Tessa zei

Wat een leuk en lekker idee!!!

Eetlust zei

Goede ideeën ontstaan soms spontaan :) Welkom in blogland trouwens, zie dat je ook begonnen bent, leuk!

Anoniem zei

Potje staat nu in de oven!!!! =)

Tessa

Eetlust zei

Oe spannend, ben benieuwd!