woensdag 30 november 2011

Bloggerdeblog

De laatste dag van de maand november alweer en mijn eerste maand als blogger zit er bijna op. Net als iedereen die van lekker eten en drinken houdt, speurde ik al rond naar recepten, wetenswaardigheden, restaurantjes etc. Nu ik mijn eigen recepten de wereld inslinger en me zelfs op Twitter heb begeven, kijk ik met weer andere ogen naar de wondere wereld der culi's en foodies. Er wordt wat afgeschreven, getwitterd, becommentarieerd, gelezen en gekookt natuurlijk. Een dagtaak heb je er aan als je alles bij wilt houden, onmogelijke opdracht.
Mijn rondreis van de afgelopen weken heeft me al zoveel nieuwe informatie gebracht dat ik me wel de vraag stelde: 'Hoe geef je dat door?' Moet je überhaupt alles door willen geven. Het probleem van de beginnende blogger is waarschijnlijk. teveel te vertellen, te weinig ruimte of tijd en bovendien wil je de lezers die je hebt ook niet overspoelen met tig mails per dag.
Adem in, adem uit dus en kalmpjes aan door. De recepten met al dan niet een anekdote of productinformatie blijven  lekker op 'Eetlust' verschijnen. Via Twitter gaan opmerkelijke of grappige zaken die ik ontdek de wereld in. Overigens vind je een aantal daarvan ook in het Dagmenu. Genoeg geleuterd voor vandaag, ik besluit deze keer met een gedicht. Niet van mezelf overigens....

Met mes en vork

Aanbraden op hard vuur;
Boter, ui, boompje peterselie
En graag dat teentje knoflook
Want die moeten erbij.

Schrik nu en kleur
Sudder. Geur.

Zeker, ik bestrooi je
Met peper en zout,
Ik prik je waar is voorgeschreven
En niettemin draai ik je teder om.
Ik blus je grote bek en even hap je
In een wolkje droge witte wijn.

Eigenlijk had ik je nog willen kietelen
Met citroensap of met mierikswortel,
Maar bij dit gerecht moet recht geschieden
En daarom garneer ik je
Met de gramschap van tomaat.

Zo, nu ik klaar ben
En jij helemaal gaar
Leg ik je neer
Op een bedje van sla.

Ja, met mes en vork
Bewijs ik je alle eer.

Roger M. J. De Neef 1941
Bron: De kou van liefde. Poëziecentrum, Gent 1999

Geen opmerkingen: