dinsdag 28 juli 2015

Quiche met artisjokkenhartjes en ham

Tijdens de vakantie kan ik het niet nalaten om wat tijdschriften aan te schaffen voor thuis. Je herkent het misschien wel. Wat nieuwe inspiratie is altijd mooi meegenomen.
Manlief weet dat en wacht geduldig, althans dat denk ik, tot ik de hele riedel door mijn handen heb laten gaan. Vaak liggen er ook pakketjes met tijdschriften.  Van een paar jaar geleden die ze over hebben en uiteindelijk maar met drie of vier stuks in folie duwen onder het mom van 'Er is altijd wel een gek die het koopt'.
Juist, zo'n gek ben ik.  Drie stuks voor 4,95 en kan mij het schelen dat er iets uit 2013 of 2012 bij zit. De kans dat ik een exemplaar al heb is hartstikke klein.

Me al verkneukelend duwde ik ook nog zo'n pakketje in mijn tas.
Eenmaal weer bij onze gîte installeerde ik me in de schaduw met mijn aanwinsten. Jammer dat we hier geen oven hebben bedacht ik me. Al die verrukkelijke quiches en hartige taarten. Net weer een slagje anders dan ik meestal verzin. Tegelijkertijd schoot me heel praktisch door het hoofd dat gezien de tropische temperaturen, het was slechts een graad of veertig, die oven van ze lang zal ze leven niet opgestookt werd. Bewaren voor Nederland dan maar.

Tijdschrift nummer 2, de middelste van het pakketje, haalde ik tevoorschijn. Ook al allemaal zo lekker. Maar verrek dat ene dessert komt wel erg bekend voor en dat voorgerecht ook...
Mijn door de smeltende hitte enigszins verweekte hersenen draaiden plotsklaps een toertje sneller.
Ja hoor laat ik die net het jaar ervoor te hebben gekocht. Hoe is het mogelijk.
Gelukkig kon ik buurman Chiel verblijden met mijn dubbele exemplaar.





Gisteren maakte ik deze quiche met artisjokkenhartjes en rauwe ham. Het leuke van dit recept vond ik de kruiden die je door het deeg kneedt. Peterselie en bieslook, altijd goed.
Houd er rekening mee dat het deeg minimaal een half uur in de koelkast moet rusten voor je het uitrolt.  Langer is echter beter daarom maak ik het vaak al 's ochtends of aan het begin van de middag. Werkt prima.
Als het te zacht is wordt het namelijk een plakkerige boel en volstrekt onhandelbaar.

Je hebt nodig: 

Voor het deeg: 250 gram tarwebloem - 125 gram zeer koude roomboter - 2 el gehakte peterselie - 2 el fijn geknipte bieslook - 1 ei - 25 à 30 ml water - 1/2 tl zout

Voor de vulling: Blik artisjokkenhartjes van 420 gram - 3 eieren - 225 ml slagroom - 150 gram geraspte emmentaler - 100 gram rauwe ham naar keuze ( laat het wel wat dikker snijden) - zout en peper. Quichevorm of lage taartvorm van 26 cm doorsnede

Zo maak je het:

Vermeng in een kom de bloem met de kruiden en het zout.
Snij de roomboter in kleine blokjes en werk dat met je vingertoppen even kort door de bloem.
Voeg een losgeklopt ei toe.
Hup alle vingertoppen erin en hussel het goed door elkaar. Niet kneden!
Stort de boel op een schoon werkblad en veeg het met je handen bij elkaar. Giet er een klein scheutje water bij.
Druk zachtjes het deeg tot een bal maar doe het snel. Blijft het te droog dan nog een beetje water. Gebruik iedere keer hele kleine beetjes.
Zodra je een homogeen geheel hebt stop je de bal in een zakje of wikkelt het in huishoudfolie. Leg het nu minimaal een half uur in de koelkast. Langer is beter.

Verwarm de oven voor op 175 graden hetelucht en anders op 200 graden.

Vet een quichevorm goed in.
Laat de artisjokkenhartjes uitlekken en halveer ze
Snij de ham in stukjes.
Klop de eieren los met de slagroom. Meng de geraspte kaas erdoor. Breng verder op smaak met zout en peper.

Haal het deeg uit de koelkast. Strooi bloem op je werkblad en over het deeg. Rol het nu uit tot een lap van ongeveer 3 mm dik.
Rol het om je deegroller en laat voorzichtig op de vorm zakken.
Duw het aan en snij overtollig deeg. want dat heb je, weg.
Psst... van dit deeg kun je nog lekkere hartige koekjes bakken. Gewoon even snel weer doorkneden met wat geraspte kaas ;-)
Prik met een vork wat gaatjes in de bodem.

Giet het roommengsel erin. Verdeel de artisjokkenhartjes erover en stop de ham ertussen.
Bak het 35 à 45 minuten in de oven.
Check het na 30 minuutjes even want zoals je weet is iedere oven anders.

Een knapperige salade smaakt er altijd prima bij.

Bron van inspiratie: Cuisine, recettes pratique


Geen opmerkingen: