vrijdag 26 september 2014

Kookworkshop bij StarliciousFood in Eindhoven

Het stond al zo lang op mijn verlanglijstje. Een kookworkshop volgen bij StarliciousFood in Eindhoven. Zijn er dan geen kookstudio's in Tilburg, dat is toch dichterbij denk je wellicht. Zeker wel, maar ik ken Jacky een beetje. Het begon ooit op Twitter, daarna ontmoetten we elkaar even op Bazouq en de FeelgoodMarket waar ze haar heerlijke baksels en kooksels verkocht.
Sinds mei van dit jaar heeft ze haar eigen vaste kookstudio in de Visserstraat in deze Lichtstad. Ik hoorde dat ze van plan was een workshop Libanees te organiseren.
Nou ja zeg zelf dan is er geen enkele reden te verzinnen om je niet aan te melden.
En zo toog ik goedgemutst richting mijn geboortestad. Tien minuutjes wandelen vanaf het station, ideaal. Als je goed loopt tenminste. Want deze dame kreeg het voor elkaar de afstand te verdubbelen.
Gelukkig zat de indeling van de wijk nog wel in mijn hoofd en wist ik net op tijd maar natuurlijk wel als laatste de sfeervolle kookstudio te bereiken.

Negen vrouwen, een man. Waar zijn die kookgrage, in het weekend de keuken vervuilende schepsels? Scheve verhouding hoor, maar onze haan in het kippenhok vond het allemaal wel best geloof ik.
Onder het genot van een drankje bespraken we de prima uitgewerkte receptuur. Jacky legde het een en ander uit over het Libanese smaakpalet. Niet pittig wel rijk aan kruiden en specerijen. Denk aan kardemom, za'atar, sumak, saffraan.
Citroen mag niet ontbreken, rozenessence vind je terug en natuurlijk granaatappel. Gelukkig niet al te veel verse koriander, happy me!

Taken verdelen, schortje om, handen wassen, en hups de keuken in waar alle benodigdheden keurig klaar lagen
Zoals jullie weten ben ik niet bepaald 's werelds beste toetjesprinses en indien iets neigt naar de kwalificatie mierzoet pak ik mijn biezen. Er lag een uitdaging voor me. Het dessert!
Libanese pudding met rozenessence en pistache.
Van rozenessence krijg ik meestal al de kriebels, het is zo snel overheersend dat je al vlot het gevoel hebt parfum in je mond te hebben. Niet aangenaam.Deze essence was totaal anders, subtiel, oma's zeep was ver weg.

Maar goed, pudding dus. Ik maak nooit pudding. Op panna cotta na, toch ook een soort pudding.
Dit dessert bestaat uit met suiker gekookte melk en wordt vervolgens gebonden met een maizenapapje. Mijn kookmaatje en ik voegden voorzichtig de essence toe. Proeven, nog een heel klein beetje. In combinatie met de al eerder toegevoegde citroenrasp waren wij dik tevreden.
Een vleugje kardemom erbij, niets meer aan doen. Over kleine glaasjes verdelen. Gehakte pistache erop, drupje honing en het kon de koeling in om op te stijven.
Dit ga ik binnenkort nog eens maken en dan krijgen jullie het recept, goed?



Door de keuken golfden inmiddels rijke geuren. Watertandend bekeken we elkaars creaties. Taboulé met venkel en granaatappel werd kleurrijk op een schaal gedrapeerd, inktvisjes spatterden elders, schaaltjes met bietenhummus, geflankeerd door hummus met pompoen, vrolijkten de boel nog eens extra op. Aan tafel voor een rondje proeven. Gesprekken verstomden even, daarna hoorde je alleen  instemmende mmm-geluiden, handen reikten nogmaals naar de schalen. De dip van walnoot, pijnboompitten en chilipeper vond gretig aftrek.


"Nu moet ik stoppen," hoorde ik mijn buurvrouw mompelen. En gelijk had ze want dit was nog maar het begin.
In de keuken lagen nog kwarteltjes te wachten om onthoofd te worden. Rijst moest er gekookt worden, saus met vijgen gemaakt, komijnzaad geroosterd.
U begrijpt dat het onthoofden van de kleine vogeltjes niet bij iedereen bovenaan het lijstje stond.
Twee meiden van een Eindhovens eetclubje grepen het mes of ze al jaren niets anders doen.Filmpje maken om de niet aanwezige leden te laten griezelen zorgde al voor de nodige hilariteit.

Terwijl we smulden van het hoofdgerecht kwamen de verhalen en gesprekken weer los en ontdekte ik dat mijn overbuurvrouw ook blogt. Kijk, dat is nog eens leuk. Ellen heet ze en blogt op  Ellen kookt en bakt. Ga maar eens kijken als je zin hebt.
De goed gelukte Libanese pudding viel bij het gezelschap ook in goede aarde.



Het was  een bijzonder geslaagde avond. Een leuke, gevarieerde, gezellige groep mensen. Jacky die met haar helicopterview de boel strak in de gaten hield, indien nodig snel te hulp schoot, heen en weer rende, vertelde. Het was duidelijk, hier was iemand met enorm veel passie aan het werk.

Ook eens een workshop bij StarliciousFood volgen? Of Jacky inhuren als thuiskok, cateraar? Want ook dat kan.
Alle informatie vind je op de website:

http://starliciousfood.nl/

Geen opmerkingen: