woensdag 16 juli 2014

Brandada de bacalao fresco con hinojo (Brandade met verse kabeljauw en venkel)

Geen foodblogswap deze keer maar wel op bezoek bij een andere blogger. Bij Didi van Bijzonder Spaans. Ze maakt ook uitstapjes naar andere contreien maar het gros van haar recepten is natuurlijk Spaans getint. Anders noem je je blog ook niet Bijzonder Spaans. Een must see voor Spanjegangers. Voor iedereen eigenlijk. Zo'n stoofpotje met inktvis en garnaaltjes in vermouth bijvoorbeeld klinkt toch heel verleidelijk of wat te denken van albondigas de salmón. Bollitos dulces con canela, het zingt  net wat gezelliger dan zoete kaneelbroodjes. Afijn, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Behalve dat ze verzot is op koken runt Didi een geweldige B&B in Amsterdam. Zelf heb ik er nog niet geslapen maar ik heb haar inmiddels een paar keer ontmoet en neem maar van mij aan dat je geweldig in de watten wordt gelegd. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft deze dame ook een webshop met hoe kan het ook anders Spaanse producten. Bezig bijtje!

Hier wordt weinig uit dit Zuid-Europese land gekookt. Tijd om daar eens verandering te brengen. Net als alle andere kookliefhebbers heb ik een waslijst aan gerechten die ik ooit wil maken. De lijst wordt langer en langer en ik vrees dat ik het nooit van mijn leven afgevinkt krijg.
Ook Didi is er op vertegenwoordigd met diverse recepten. Bij veel nieuwe posts van haar roep ik enthousiast "Ja die ga ik maken".  Tijd om het maar eens in te lossen.



Te beginnen met deze brandade van verse kabeljauw en venkel.
Meestal wordt brandade gemaakt met stokvis. Al dan niet met aardappels. Iedere streek heeft zijn eigen variant en natuurlijk claimt iedereen de enige echte brandade te maken. Slagroom gaat erdoor en een goede scheut olijfolie. Vervolgens smeuïg prakken.

In plaats van stokvis  ging Didi gelukkig  met verse kabeljauw aan de slag want ook ik heb niks met stokvis. Vroeger lag er bij ons thuis wel eens zo'n geval te weken in melk en daarna mocht ik fijn helpen bij het uit elkaar plukken. Wat een snertwerk. In mijn eigen huis is er nog nooit een stokvis over de drempel gekomen.

Geef er stokbrood of ander brood bij, schep er lekker wat van deze puree op en voor een extra touch een paar druppels olijfolie. Dit laatste is niet verplicht maar ik ben gewoon dol op fruitige olijfolie.

Deze hoeveelheid is voldoende voor vier personen.

Je hebt nodig:

 600 gram kabeljauwfilet - 1 venkel - 1 bol knoflook - 600 gram aardappels -  100 ml slagroom - 50 ml olijfolie - 2 el gehakte peterselie - 2 el paneermeel - 25 gram roomboter - 1/4 blokje groentebouillon -peper en zout.

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Pak de bol knoflook in zijn geheel met een paar drupjes olijfolie  in aluminiumfolie en pof het 30 à 40 minuten in de oven tot de tenen zacht zijn. Haal de knoflook uit de oven.

Verwarm de oven nu verder door tot een temperatuur van 200 graden.

Snijd de venkelknol in kleine stukjes en kook het beetgaar in niet al teveel water met het 1/4 blokje groentebouillon. Giet af en spoel het koud zodat het niet verder gaart. Laat uitlekken.

Breng in een andere pan water aan de kook, zet het vuur lager en zorg ervoor dat het water net onder het kookpunt blijft. Pocheer hierin de vis in een kleine 10 minuten gaar. Vis het er met een schuimspaan uit. Laat uitlekken en een beetje afkoelen.
Pluk de vis vervolgens uit elkaar in kleine stukjes.

Schil de aardappels en kook ze gaar. Giet ze af en prak het met een vork korrelig. Verwarm ondertussen de olijfolie maar zorg ervoor dat het niet gaat koken.
Meng de slagroom door de aardappels. Knijp drie teentjes knoflook uit en meng het er ook door samen met de venkel, stukjes vis en gehakte peterselie.

Schenk nu langzaam de warme olijfolie erbij en meng het goed. Op smaak brengen met zout en peper naar smaak.

Verdeel deze massa over een ovenschaal, bestrooi met paneermeel en leg er klontjes boter op.
Bak het nu 20 minuten in de oven tot de bovenkant een mooi korstje heeft.

Heerlijk met brood dus maar geef er ook nog een groene salade bij.

Gracias Didi voor dit heerlijke recept. We hebben echt gesmuld. Omdat wij vaak maar met zijn 2-en zijn heb ik de puree verdeeld over 2 schaaltjes. Eén ervan verhuist vandaag naar dochterlief die het helemaal niet erg vond dat moeder nog wat over had. Het andere schaaltje ging schoon op.

Bron Recept : Bijzonder Spaans

Geen opmerkingen: