vrijdag 13 juni 2014

Maaltijdsalade met pittige kip, druiven en knapperige aardappelsticks

Braziiiiiiiiiiil, lalalalalala! Ja hoor het WK is begonnen. Ondanks mijn carnavalesk begin kan ik u meteen mededelen dat ik helemaal niks met voetbal heb. Weken voetbalpret zijn  aan mij niet besteed. Niet getreurd, het levert extra blogtijd op, onkruid wordt fanatieker verzameld en af en toe spiek ik met een half oog mee. Als Nederland speelt, de rest kan me gestolen worden. En zelfs dan he, ze moeten er wel een enorm spannende pot van maken om mij aan de buis gekluisterd te houden. 
Hopelijk vindt u mij nu nog steeds aardig.

En in plaats van een vette snack schotel ik ook nog eens een salade voor. Met akelig magere gegrilde kipfilet. Je moet maar zo denken, dan mag er 's avonds een bitterballetje extra in het frituur. Blijft de boel mooi in balans. Maar wel een salade met licht gezouten aardappelsticks. Dunne aardappelfrietjes op het groen? Waarom niet, we strooien allemaal wel een croutonnetje of wat over ons, meestal door mannen genoemde, knijnenvoer.
Zowel in Frankrijk als Canada troffen we wel eens chips op ons bord aan. Het lijkt vreemd maar is toch erg lekker. En ook op de salade werkt het, in plaats van de gebakken broodblokjes.

Om de kip te kruiden gebruikte ik een vlammend home made geschud mengseltje. Pak gewoon de kruiden die je het meest bekoren of pak nu een klein potje. Plus een trechter of vouw het even van een stukje papier, scheelt een enorme knoeiboel op je aanrecht. En ik spreek uit ervaring. Denken en doen lopen soms mijlenver uit elkaar...



Giet in het potje:
2 eetlepels paprikapoeder - 2 eetlepels chilipoeder - 1/2 eetlepel cayennepeper - 1 eetlepel gemalen zwarte peper - 1 eetlepel bruine suiker - 1/2 eetlepel knoflookpoeder - 1/4 eetlepel zout.

Deksel erop, schudden, klaar.

Voor een maaltijdsalade voor 2 personen:

300 gram sla naar keuze (het is WK dus uit een zakkie mag best) - 1/2 winterwortel - 1 gele paprika -stuk of 25 blauwe druiven - 10 kerstomaatjes het liefst in verschillende kleuren - 1 rode ui - 1 groene peper -200 gram kipfilet - gezouten aardappelsticks ( Zelf heb ik een zakje van Lay's gebruikt, die zijn niet zo gruwelijk zout)

Dressing: vermeng 2 el yoghurt met een halve el mayo, knip er tuinkruiden naar keuze door. Maak op smaak met zwarte peper en eventueel een snufje zout.

Zo maak je het:

Wrijf de kipfilet in met wat zout. Verhit een grillpan en grill om en om tot ze een gezellig streepje hebben. Per kant een minuut of vier à 5 maar niet op de allerhoogste stand. Rustig aan.
Haal de filet uit de pan en wrijf nu pas in met ongeveer een eetlepel van het kruidenmengsel.
Terug in de pan met het beest en beide kanten even goed schroeien. De kruiden vormen een korstje maar behouden smaak en verbranden niet.
Doe je dat vanaf het begin dan wordt het bitter en echt zoiets wil je niet op je bord.
Kip uit de pan en laat afgedekt liggen tot je gaat snijden.

Druiven wassen en uit laten lekken. Tomaatjes en paprika ook even wassen en droogdeppen. Zaadlijsten uit de paprika halen en maak van de paprika vervolgens blokjes. Een paar tomaatjes in plakjes, een paar gewoon halveren, wellicht een speels blokje. 
Rode ui in halve ringen. Wortel schrappen, over de lengte in dunne plakken schaven om ze vervolgens in smalle reepjes, julienne, te snijden. 
Halveer de groene peper, zaadjes eruit en snijd de peper in smalle halve ringetjes.

Pak een schaal en vermeng salade met de druiven, tomaatjes, wortel,  rode ui  en paprika. Klein beetje dressing erdoor en meng de boel. Verdeel het over 2 diepe borden.

Verdeel de kipfilet in plakken, drapeer het over de sla. Strooi bovenop wat aardappelsticks en zet de rest gerust op tafel. Maak af met de ringetjes groene peper.

Aan tafel! Vergeet de rest van de dressing niet mee te nemen. En natuurlijk een stukje brood.

Geen opmerkingen: