vrijdag 9 augustus 2013

Tomaten- kippensoep met mais en cheddar

Souplovers zijn we. Regelmatig zitten we met een kom voor onze neus. Alleen niet als de mussen dood van het dak vallen, dan moet ook ik er even niet aan denken. Alhoewel... dan maak ik nog wel eens een koud soepje. Heerlijk op bijna ieder moment van de dag.

Zoals zoveel mensen ben ook ik regelmatig op Pinterest te vinden om ideeën op te doen. Als ik alles zou moeten maken wat ik inmiddels op mijn  borden heb geplaatst... dan kan ik wel een paar jaar vooruit en dan heb ik het nog niet eens over de ellenlange waslijst met recepten van andere bloggers.
Gisteravond moesten we nog even weg en aten daardoor vroeger dan normaal. Een perfect moment voor soep!
Al enige tijd wilde ik een chicken tortilla soup maken, enorm veel  recepten kun je daar van vinden in even zovele variaties. Wij houden best van pittig maar sommige recepten gingen me toch wel wat ver met tien pepers en een pond kaas voor anderhalve liter soep. Of een halve eetlepel cayennepeper plus een eetlepel chilipoeder en een halve cup fijngesneden pepers. Er zijn grenzen aan wat een mens kan verdragen.

Uiteindelijk heb ik een eigen versie gefröbeld, lees tig recepten door elkaar gegooid. Zonder tortilla's maar met nachos. Resultaat een fantastisch soepje , dat waren de woorden van de husband hè zelf zeg ik dat natuurlijk noooit over mijn verzinsels, pittig maar niet te, romig door de kaas, een crunch van de nachos. Een blijvertje dit!



Je hebt nodig voor 4 personen:

1 kipfilet van ongeveer 200 gram - 1/2 liter kippenbouillon om de kip in te pocheren - blik tomatenblokjes - 2 el olie -1 liter kippenbouillon - stukje cheddar van ongeveer 175 gram (niet die plastic plakjes!) - klein blikje mais - 1 flinke ui - 2 teentjes knoflook - 2 à 3 rode Spaanse pepers - 1 tl cayennepeper -  1 tl gemalen komijn - 2 tl gedroogde oregano - 2 el limoensap - 1 1/2 el maizena - zak nachos.

Zo maak je het:

Breng een halve liter kippenbouillon aan de kook in een klein pannetje. Zet vervolgens het vuur laag. De bouillon mag nu niet meer koken. Leg de kip erin, de kip moet helemaal onderstaan,  en pocheer een minuut of 5. Zet vervolgens het vuur uit, leg een deksel op de pan en laat de kip verder doorgaren. Dit zal nog een minuut of 5 à 10 in beslag nemen. Afhankelijk van de dikte van je kip. Resultaat: sappige kipfilet. Haal het vervolgens uit de pan, laat een beetje afkoelen en trek de kip vervolgens in smalle reepjes/vezels. Snij het daarna nog even wat fijner.

Snipper de ui en hak de teentjes knoflook fijn. Verwijder de zaadlijsten uit de pepers en snij ze klein. Voor wat extra hitte kun je ook besluiten om wat zaadjes mee te laten koken in de soep.
Verwarm in een flinke pan de olie op middelmatige hitte. Ui, knoflook en rode pepers erin en 10 minuutjes zachtjes fruiten.
Doordat je de olie niet te heet maakt zal de knoflook ook niet verbranden. Verbrandde knof is zo vies.

Cayennepeper, komijn en de oregano mogen erbij. Roer het even door. Trek het blik tomatenstukjes open en giet de inhoud in de pan. Een liter kippenbouillon erbij, twee eetlepels limoensap plus de mais en de stukjes kip, goed doorroeren en  aan de kook brengen.
Verminder daarna de hitte en laat zachtjes een kwartiertje pruttelen.

Een mooi moment om de cheddar te raspen. Voeg het daarna toe aan de soep en laat het onder regelmatig roeren smelten. Net of je kaasfondue aan het maken bent. Zorg ervoor dat de kaas niet aan de bodem vast gaat plakken en branden.Roer anderhalve eetlepel maizena tot een papje met wat water.
Giet het in de soep en blijf roeren tot de soep gaat binden.Laat nog een kleine vijf minuten zachtjes pruttelen. Wel blijven roeren.

En toen was de soep klaar! Schep het in kommen, breek er een paar nachochippies boven en geef de rest er apart bij.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: