zondag 28 juli 2013

Kruidig paprikamengsel en pittige chili seasoning

Zelf kruidenmixjes maken is én leuk om te doen én leuk om weg te geven. Van die kleine cadeautjes die altijd van pas komen in de keuken.
Voor één van onze vrienden maakte ik vorige week een pittig chilimengsel. Ik was toch bezig en besloot voor mezelf ook maar weer eens een potje te vullen. Chilipoeder op. Kon me niet voorstellen dat er nergens meer chilipoeder te vinden was aangezien ik alles dubbel ja zelfs driedubbel heb. Iets wat ik nog steeds af moet leren overigens. Kruiden en specerijenvoorraad doorspitten... niks. Hoe is het mogelijk.
Wel overdreven veel paprikapoeder. Doen we dat toch.

Doe in een afsluitbaar potje:

3 el pikante paprikapoeder - 2 el paprikapoeder - 2 el gemalen komijnzaad (djinten) - 1/2 el knoflookpoeder - 1 koffielepel uienpoeder - 1 koffielepel  grof gemalen chilivlokken - 1/2 koffielepel cayennepeper -  1/2 el gedroogde oregano - 1 koffielepel gemalen zwarte peper - 2 koffielepels zeezout

Potje dicht doen, anders wordt het zo'n zooitje,  en schudden maar.

Ik heb er drumsticks mee ingewreven en vervolgens gebakken. Smaakte top, echt waar. Een paar dagen later een marinade gemaakt met 1 flinke eetlepel van dit spul met een scheutje olijfolie.
400 gram kipfilet in blokjes gesneden en een uurtje laten marineren. Vervolgens een stukje kipfilet in een 1/2 plakje gerookt ontbijtspek wikkelen en aan een prikker rijgen, dan een stukje zonder spek enzovoorts. Per prikker 3 blokjes met en drie zonder. Op de bbq of in de grillpan.
Prima mengsel voor mensen die niet van overdreven pittig houden maar wel van een intense smaak.

Wil je er een pittig chilimengsel van maken? Vervang dan de pikante paprikapoeder door chilipoeder, evenals 1 eetlepel van de 'gewone' paprikapoeder. De andere eetlepel paprikapoeder gaat er ook gewoon bij evenals de rest van de genoemde ingrediënten.



2 opmerkingen:

Simones Kitchen zei

O ja ik ken dat wel hoor... Op zoek naar het een en vind je van alles, behalve dat... Ik had dat laatst met een zoektocht naar venkelzaadjes... Nergens te vinden en ik wist toch zeker... Nou ja, bleek wel een enorme bus komijn te hebben. Minder nuttig! Klinkt erg lekker jouw mengsel!

Eetlust zei

Fijn dat je het herkent :) Een paar maanden geleden heb ik alles uitgezocht en nu is het alweer een zooitje, ik leg me er maar bij neer haha. En ja het mengsel is erg lekker, al bijna weer op!