woensdag 5 juni 2013

Frittata met artisjokkenhartjes, tomaat en serranoham

Dinsdag. Nadat de wolken waren verdwenen, de wind eindelijk zijn biezen had gepakt leek het vandaag zowaar zomer of in ieder geval op een heuse lentedag. Nou dat werd ook wel tijd!! Sorry dat ik nu alweer over het weer begin te zeveren maar dit vrouwspersoon heeft jaarlijks echt haar portie zon nodig zodat het batterijtje opgeladen blijft. Tropische temperaturen heb ik daar niet bij nodig wel verwarmende straaltjes.
Vanmiddag kwam één van onze lieve vrienden wat plantjes brengen waaronder  piri piri ook wel pili pili genoemd, die zorgen straks sowieso voor een brandend kacheltje in de mond. Verheug me er nu al op.
Zoals het gaat met goede vrienden, voor je het weet ben je een paar uur verder. Stof tot praten is er altijd.
Na hem te hebben uitgezwaaid boog ik me maar eens over een prangende vraag: Wat zullen we eten. Inmiddels heb ik begrepen dat er mensen zijn die heel goed zijn in het per week of zelfs nog langer bedenken van de maaltijden. Het moge duidelijk zijn, ik behoor niet tot die categorie.
Het flitste door mijn hoofd, een hartig taartje met artisjokkenhartjes en tomaat. Het werd een frittata. Meestal staat er in recepten dat je zo'n geval met behulp van een deksel of bord om moet draaien. Ik doe dat niet meer maar laat het met deksel op de pan op laag vuur garen tot de bovenkant gestold is. Werkt perfect!



Voor 2 personen heb je nodig:
5 eieren - 2 el crème fraîche -  5 artisjokkenhartjes uit blik - stuk of 8 kerstomaatjes - 4 plakjes serranoham -  75 gram geraspte (geiten)kaas - peper en zout - snufje knoflookpoeder - 2 el bieslook - 20 gram roomboter.

Zo maak je het:

Roer de crème fraîche los en klop er 1 ei doorheen. Vervolgens de andere eieren toevoegen en klop er maar lustig op los. Breng op smaak met zout, peper en een klein snufje knoflookpoeder. Schep de geraspte kaas erdoor plus de fijn geknipte bieslook.

Halveer de kerstomaatjes en de artisjokken.
Verhit de boter in een koekenpan en bak hierin de plakjes ham even om en om tot ze licht krokant zijn. Haal ze uit de pan, leg op een stuk keukenpapier.

Giet de eieren in de pan en leg er de tomaatjes en artisjokkenhartjes bovenop, maak er maar iets creatiefs van. De plakjes ham in stukjes breken en erover verdelen.
Leg nu een deksel op de pan en laat het op laag vuur in zo'n 15 -20 minuten zachtjes garen. Het is klaar zodra de bovenkant gestold is.

Laat op een bord glijden, knip er eventueel nog wat bieslook over. Verdeel in stukken en serveer met toast, roomboter en een salade.

Een klein stukje bleef er over, dat komt wel op tijdens de lunch.


Geen opmerkingen: