woensdag 7 november 2012

Kabeljauw met champignons en bamboe

Wij eten te weinig vis en dat is eigenlijk raar want we houden van vis. Mosselen eten we vaak en garnalen maar dat zijn schaal- en schelpdieren. Af en toe vul ik een forelletje met citroen, dille en peterselie, bak ik een filetje van het een of ander maar zeker niet iedere week. Gaan we uit eten dan kiezen we 8 van de 10 keer iets vissigs. De hoogste tijd dus om vaker vis te maken. Dit recept voor 2  personen komt uit de Aziatische hoek, kort gestoofd met champignons, doperwtjes en bamboereepjes. Met rijst.



Je hebt nodig:
2 (diepvries) kabeljauwfilets - 1 ui - 250 gram champignons - 100 gram (diepvries)doperwtjes - half blikje bamboespruiten - handje taugé - 3 el ketjap - 3 el tomatenketchup - 1 el droge sherry - 2 el zonnebloemolie

Zo maak je het:
  • Heb je vis uit de diepvries dan uiteraard eerst laten ontdooien.
  • Snipper de ui
  • De champignons in plakjes snijden en de bamboespruiten in dunne reepjes als ze al niet in dunne reepjes in het blikje zitten.
  • De vis in niet al te kleine stukjes snijden.
  • Verhit wat olie en fruit hierin de ui een paar minuten.
  • Voeg champignons en doperwtjes toe, bak even mee.
  • Bamboe en vis erbij plus de ketjap, ketchup en sherry. Voorzichtig omscheppen. Deksel op de pan en 10 minuutjes zachtjes stoven.
  • Taugé toevoegen, wederom voorzichtig omscheppen, minuutje meewarmen.
Zoals gezegd heerlijk met rijst maar kies je voor wat anders... van mij mag het. Eet smakelijk.

2 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Wij eten ook te weinig vis,hoewel we er dol op zijn. Ik denk dat het komt omdat ik er zo'n hekel aan heb dat je huis zolang naar vis ruikt als je het hebt klaar gemaakt. Dit lijkt me trouwens erg lekker!

Eetlust zei

Zou best eens de reden kunnen zijn. Vaak denk ik niet eens aan de mogelijkheid vis wanneer ik het eten bij elkaar verzin. Echt heel raar, maar daar gaan we eens wat aan doen :)