zondag 28 oktober 2012

Mosselen met anijszaadjes

Iedereen die ooit beschuit met muisjes heeft gegeten of anijsmelk heeft gedronken kent de smaak van anijszaad. Afkomstig van de anijsplant, een schermbloemige. Hier in Nederland voornamelijk gebruikt in de 'bakkershoek'; koekjes, brood, in de taaitaai bijvoorbeeld.
Zoals de titel al doet vermoeden is het ook een prima combinatie met mosselen. Volgens mij schreef ik ooit dat we mosselen met anijszaad voor het eerst aten in Bretagne, bij nader inzien klopt dat niet. Het was rond 1990 in Hourtin-Port, een destijds slaperig dorpje in de Gironde aan een groot binnenmeer vlakbij de Atlantische Oceaan. Het slaperige kwam wellicht ook door het naseizoen, in de tijd dat wij er waren met onze toen nog kleine dochter sloten één voor één de winkeltjes en restaurants. De ijssalon bleef open waar manlief voor het eerst en voor het laatst pepermuntijs met chocolade heeft gegeten, iets teveel after eight en ook nooit meer zo'n chocolaatje aangeraakt, en waar onze peuter extra ijsjes, koekjes, hoorntjes van de eigenaar in haar handjes gedrukt kreeg.
En op de hoek van die kleine boulevard lag, wellicht ligt, het restaurant van de mosselen met anijszaadjes. In eerste instantie konden we het niet zo goed thuisbrengen. Dachten eerst aan pastis tot we de kleine zaadjes ontdekten. Geheim van de smid opgelost!
Eenmaal weer thuis heb ik het diverse malen nagemaakt zo ook gisteren.



Hoe je mosselen moet keuren en behandelen kun je hier en hier lezen.
Voor 4 kilo mosselen snipper je een ui, 2 teentjes knoflook en hak je een bosje peterselie fijn.
Verdeel de helft van de mosselen over een hele grote pan plus de helft van de ui, knoflook en peterselie. Strooi er 2 koffielepels anijszaadjes over.
Verdeel de andere helft van de mosselen erover plus de rest van de ui, knoflook en peterselie. Strooi er nog een koffielepel anijszaadjes over.
Giet er 2 glazen droge witte wijn bij en kook de mosselen tot ze open zijn. Eet met brood en/of frietjes.

4 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Lijkt me lekker,zijn hier gek op mosselen, dus deze versie ook maar eens maken! Ik maak ze wel eens met venkel, smaakt ook wel een beetje naar anijs.

Eetlust zei

Met venkel is inderdaad ook erg lekker, heb een variant met venkel en rode peper op blog staan. Mosselen eten we echt heel regelmatig, zalig!

Caroline Brouwer zei

Zeker van Jamie, die staat ook op mijn blog. Ook erg lekker!

Eetlust zei

Of heeft Jamie het dan van mij ? Haha, ik weet het niet Caroline. Je kunt met mosselen zo oneindig variëren.