maandag 16 januari 2012

Geen Blue Monday bij Eetlust wel taart 'Torta con le Mele"

Het schijnt vandaag de meest deprimerende dag van het jaar te zijn. De vakantie is voorbij, de eerste goede voornemens liggen alweer in de prullenbak, het is nog winter, de lente ver weg, de dagen vaak donker en grauw, alle reden om diep onder je dekbed weg te kruipen. Niet in huize Eetlust; de dag begon na de gebruikelijke koffie met krantje met een leuke verrassing.
Es'Factory , een  blog met zoals zij zelf zegt 'recepten, praatjes en overpeinzingen over koken,recepten en eten' had zomaar een leuk berichtje geschreven over mijn blog. Hoe populair haar blog is kon ik vandaag aflezen aan mijn kijkcijfers, sjonge meteen een record in mijn korte bestaan als blogger. Een ander deel van de bezoekers heb ik vandaag te danken aan Carolines Blog, een site boordevol heerlijke recepten met mooie foto's.  Kortom, voor mij geen Blue Monday, dit is een prima reden om weer eens taart te bakken!

Het recept komt uit 'De Zilveren Lepel',  de bijbel van de authentieke Italiaanse keuken met zo'n 2000 recepten. Geweldig boek alleen weinig handzaam. wat een gewicht zeg. Ik kijk er regelmatig in, heb er al verschillende dingen uit gekookt en volgens mij ietwat spierballen gekweekt door met dat boek gewoon lekker  op mijn stoeltje te zitten in plaats van aan tafel wat volgens mij de meest aangewezen plaats is voor deze gigant.
Mensen die hier wel eens  rondgeneusd hebben, weten dat ik niet zo'n taartenbakster ben maar misschien komt daar dit jaar wel verandering in.
De Torta con le Mele oftewel Appeltaart is in ieder geval prima gelukt, het heeft de vorm van taart maar qua structuur lijkt het op cake. Aan de slag!


                                                        Torta con le Mele




Je hebt nodig:

80 gram zachte roomboter plus een beetje extra voor het invetten - 300 gram zelfrijzend bakmeel plus een beetje extra voor de vorm - 3 eieren - 150 gram fijne kristalsuiker - 3 appels, geschild en in kleine stukjes gesneden ( zonder klokhuis natuurlijk)

Zo maak je het:

  1. Verwarm de oven op 180 graden
  2. Vet een taartvorm in en bestrooi lichtjes met bakmeel, het overtollige klop je eruit
  3. Klop de ieren en suiker tot een lichtgele, luchtige massa.
  4. Roer de boter erdoor en meng het heel goed.
  5. Zeef het meel boven het mengsel.
  6. Voeg de in stukjes gesneden appel toe en meng alles voorzichtig door elkaar.
  7. Schep het in de taartvorm
  8. Zet 30-40 minuten in de oven. Bij 30 minuten even checken of het al gaar is door er een metalen pen in te steken. Komt het er schoon uit dan is de taart klaar.
  9. Taart uit de oven halen, even laten staan, uit de vorm halen en af laten koelen of warm serveren.
  10. Eventueel met een flinke dot slagroom.
 De Torta is hier door mijn proefpanel volledig goedgekeurd. De volgende keer doe ik er misschien nog wel wat citroen in, ik hou wel van een licht zuurtje.


Geen opmerkingen: