dinsdag 24 april 2012

Het Brady Bunchgevoel met het Life platen kookboek uit 1964

Naast het plaatsen van allerlei baksels en kooksels uit mijn keuken vind ik het ook erg leuk om jullie mee te laten gluren in mijn boekenkast. En die kast puilt uit met alle in de loop der jaren verzamelde kookboeken. Over de mappen met recepten maar niet te spreken plus de recepten zonder map... Kennen jullie dat, die stapels Allehande  die je huis binnenkomen om vervolgens ergens heel lang te liggen tot je besluit de nuttige en leuke recepten die wellicht ooit nog eens op een bepaald moment gemaakt gaan worden, er uit te knippen?
En die vervolgens... afijn vul het zelf maar in.

Vandaag echter heb ik een boek uit de kast gehaald waar ik dus nog nooit uit gekookt heb maar de platen maken me altijd vrolijk. Nu ik zo de recepten weer eens bekijk, vraag ik me voor de zoveelste keer af waarom ik er nog nooit iets uit gemaakt heb,er staan namelijk geweldige recepten in! En ja dit boek is uitgegeven door Iris Press LTD uit Londen in 1964.
Men is destijds zeven jaar bezig geweest om tot dit boek te komen. De fotografen reisden door een groot deel van Europa en door de VS. Men vond koks bereid geheimen te onthullen. Vele artikelen uit dit boek werden voor het eerst gepubliceerd in het blad LIFE.
Wat heeft Brady Bunch te maken met dit boek?  Het hoge gehalte aan zoetsappigheid associeerde ik meteen met deze zo populaire serie in de jaren '70.

Kijk trouwens zelf maar:





















De foto rechts komt uit het hoofdstuk 'Een puike picknick'. Aangezien het nu inmiddels tegen eind april loopt en ik nog steeds regelmatig in mijn winterjas op de fiets zit kan ik me helemaal vinden in dat hoofdstuk, ben wel toe aan een picknick, al is het maar in mijn eigen tuin!
Natuurlijk is er niet alleen van dit soort ongeëmancipeerde zoetsappigheid te vinden maar ook prachtige foto's van buffetten, cocktailparty's, wijnen, restaurants waarvan er velen denkelijk allang niet meer bestaan,toetjes en taartjes. Ik kan moeilijk het hele boek scannen om aan jullie te laten zien al is de verleiding groot.

De afbeelding hiernaast is gemaakt bij Passetto in Rome, destijds het volgens dit boek meest elegante restaurant in een stad die élegance op prijs stelt. Zou het nog bestaan? Zo ja dan is het weinig elegant meer aangezien ik weinig lovende woorden heb gevonden op internet. Maar hopen dat het een ander restaurant is.

Erg leuk is ook het hoofdstuk 'Om mee te nemen naar school', zeker nu in onze tijd de gewichtstoename van kinderen ter discussie staat. In dit boek uit 1964 worden ideetjes aan de hand gedaan als witte mei-kaas op dadelnotenbrood, komme-radijs op tarwekiembrood, hete bouillon in een thermofles, druiven en een slaatje van wortel.
Terug naar 1964 maar weer? Alleen op dit punt dan....


Een beetje googlen leert al meteen dat deze boeken nog steeds te vinden zijn, ondemeer hier.

Bron: LIFE Platen-Kookboek, Iris Press LTD - London - 1964


Geen opmerkingen: