zondag 8 april 2012

Paasbrunch 2012, met zijn allen een middag genieten


Als familiemens is het natuurlijk geweldig om de mensen die je lief zijn om je heen te hebben met dagen als deze. Het biedt ook meteen weer de gelegenheid te experimenteren met baksels voor de brunch die traditiegetrouw in Huize Eetlust wordt gehouden. Compleet met eieren zoeken voor het inmiddels niet meer zo kleine grut. Na jarenlang te hebben verstopt voor onze kinderen, hebben zij die taak inmiddels op zich genomen. Nu verstoppen zij de eieren voor hun neefje en nichtje die de basisschoolleeftijd inmiddels ook ontstegen zijn en nog net niet met het schaamrood op de kaken tussen de struiken woelen.
Het was weer een erg gezellige middag en tevens heel waardevol gezien de hoge leeftijd van mijn schoonmoeder. Bij iedere verjaardag of andere bijeenkomst realiseer je je dat dit wel eens de laatste keer kan zijn. Ook daarom was deze paasbrunch voor ons heel bijzonder.

Via een aantal Amerikaanse  sites was ik recepten op het spoor gekomen die mij de moeite waard leken eens uit te proberen. Lang leve de omrekentabellen en mijn weegschaal want een  'cup' of  'ounce' gebruik ik in ieder geval niet iedere dag.
Erg enthousiast ben ik over de 'Lemon Layered Loaf', een suiker-limoenbrood dat in laagjes wordt gebakken.
En de cinnamonrolls; croissantdeeg gevuld met basterdsuiker en kaneel, echt een fluitje van een cent om te maken. Wat we, mijn dochter vroeg of we dit met Pasen gingen maken,  ook een succesnummer vinden is een 'Apple Strawberry Sangria', heerlijk fris en zeer geschikt voor warme dagen. Hebben het wel alcoholvrij gemaakt en wat aangepast. Al deze recepten krijgen jullie de komende dagen van me

Wat was er nog meer op onze brunchtafel te vinden?
  •  Een amuse van koude soep van geroosterde paprika's met een capreseprikker (Het recept vind je hier)
  • Hollandse garnalen
  • Beenham uit de oven met honing en grove mosterd
  • Wraps met paté, gehakt ei, rucola en cranberry-bramenjam. (recept volgt)
  • Diverse kazen en vleeswaren, boerenpaté
  • Verschillende broodjes zoals de challa, bagels, vijfgranenbroodjes, scones en dergelijke.
  • Twee soorten jam en clotted cream
  • Cinnamon rolls, het limoenbrood in laagjes en de 'sangria'. (recepten volgen)
  • Kwarteleitjes en gekleurde eieren
  • Gerookte zalm en roomkaas, verschillende tuinkruiden voor voornamelijk de bagels want die combinatie vinden wij fantastisch.
  • En matzes mag ik ook niet vergeten.
  • Een salade van mango, avocado, gerookte kip, asperges, appel, rucola met een honing-mosterd-appelciderdressing.
Natuurlijk is er het één en ander over maar morgen is er ook weer een dag, alle tijd om de restjes soldaat te maken. En voor mijn doen valt het met de overschotten dit jaar best mee, ik leer het wel......

2 opmerkingen:

StudioZakka zei

Hoi Els,

Het ziet er erg gezellig en lekker uit. Ik hoop dat jullie met al jullie dierbaren hebben genoten. Een fijne tweede paasdag nog en ik zie uit naar de heerlijke receptjes ;)

Groetjes,
Rosalie

Eetlust zei

Ha Rosalie, 't was beregezellig en geboft met het weer als ik nu zo naar buiten kijk :( Recepten komen er aan. Jullie ook nog een fijne dag!
Groetjes, Els