vrijdag 4 juli 2014

24 Uurs Salade hit op neven -en nichtendiner

Een paar weken geleden mochten we weer. Aanschuiven bij het inmiddels beroemde neven- en nichtendiner. Beroemd in familiekringen dan he. En ik ken een aantal lezers die dit gebeuren altijd met belangstelling gade slaan. Dus ook een klein beetje fameus buiten ons eigen gedoetje.
Na ontdekkingen op ons bord uit onder andere Cuba, Albanië, Ethiopië, België en Griekenland belandden we nu tot opluchting van één van de nichten eindelijk in ons kikkerlandje.
Stug gooide ze jaar in jaar uit Nederland in de hoge hoed en immer besliste het lot anders. Voerde ons ver de landsgrenzen over in plaats ons achter de dijken te houden. Maar eindelijk, eindelijk toch gelukt.

Wie nu denkt aan spruitenlucht, griesmeelpudding en blote billetjes in het gras heeft het mis. De familieleden weken af van traditionele kost en staken  Nederlandse producten in een wat moderner jasje.
Met uitzondering van groentesoep, zo'n soep die smaakt naar vroeger bij oma. Met ballen en vermicelli. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik zelden groentesoep maak. Heel toevallig afgelopen winter weer eens maar dan zonder vermicelli. Ik heb het niet eens in huis. Toch moet ik een keer zo'n doos of zakje met die flieberdingetjes in mijn mandje deponeren. Want die vermicelli maakt zo'n ouderwets soeppie stiekem toch wel af.

Via groentesoep naar stoofpeertjes met geitenkaas, zomerstamppotje met gehaktbrood in plaats van ballen en mijn pannenkoekjes met citroencrème en zomerfruit kom ik weer uit bij het begin.
Een 24- uurs salade. Nou echt, ik had er nog nooit van gehoord! Nicht Elly nam het ooit over uit het Brabants Dagblad dat toen nog Nieuwsblad van het Zuiden heette. En maakte het vervolgens regelmatig. Nooit voor ons dus anders was het geen onbekende.

De naam zegt het al, deze salade zet je een dag koel weg voor je de eerste hap neemt.Gemaakt in laagjes ijsbergsla, spekjes, champignons, erwten, ui en een topping van mayo met geraspte kaas. O en vergeet niet, die champignons komen uit een potje.Ik kan me voorstellen dat je bij deze opsomming nou niet bepaald denkt aan iets smakelijks.
Maar geloof me nu gewoon, het is verrukkelijk! Een ideaal zomers gerecht, perfect voor feestjes en partijen, bij de bbq of op een niet zo bijzondere doordeweekse avond. Stokbrood erbij, glaasje witte wijn.
Zomer!



Voor een lekkere grote schaal vol heb je nodig:

1 krop ijsbergsla - 250 gram gerookte spekreepjes - 4 hardgekookte eieren - 200 gram diepvrieserwtjes - 1 flinke ui - 1 potje champignons - 4 el yogonaise - 100 gram geraspte kaas - zout - peper - poedersuiker.

Bak het spek zachtjes uit tot het krokant is, schep het vervolgens uit de pan op wat keukenpapier. Laat afkoelen.
Champignons uitlekken in een zeef en vervolgens droog deppen.
Snijd de ijsbergsla in smalle reepjes. Verdeel de helft over de bodem van schaal. Bestrooi met wat zout en peper en een heel klein beetje poedersuiker. Zeg een 1/4 tl.

Verdeel hier overheen de spekreepjes, vervolgens de champignons, dan een laagje met ei.
Afdekken met rest van de ijsbergsla. Weer wat zout en peper plus wat poedersuiker.

Strooi de bevroren (!!) doperwtjes erover. Heus , heus, ze moeten er bevroren op. In die 24 uur ontdooien ze en smaken helemaal prima de luxe!
Tot slot in stukjes of halve ringetjes ui.

Smeer de bovenkant in met yogonaise of gewone mayo. Verdeel de geraspte kaas erover en dek het vervolgens af met huishoudfolie. Hupsakee, 24 uur de koelkast in.

En dat wordt dan zeker een zompige zooi hoor ik al zachtjes iemand mompelen. Nee dus.Want natuurlijk heb ik de proef op de som genomen en fabriceerde zelf ook zo'n schaal vol lekkers. Om te laten proeven aan dochterlief en haar partner. Gezellig samen in de tuin eten want dat kon vandaag!
En wat vonden de dame en heer ervan? Heerlijk en nee dat zeggen ze niet uit beleefdheid. Ook husband en ik hebben weer gesmuld.

De 24- uurs salade mag blijven. In oktober, dus dat duurt nog even, gaat de neven- en nichteneetclub op de Japanse toer!



Geen opmerkingen: