dinsdag 17 april 2012

Aspergesoep maken we gewoon zelf

In mijn post 'Welkom Koningin der groente' schreef ik al over het maken van aspergesoep. Dat is ook weer zo mooi aan de asperge, twee gerechten voor de prijs van één, dat moet ons Hollanders als muziek in de oren klinken niet waar. Eergisteren de overheerlijke asperges gegeten en gisteren bij de lunch de soep!




Bij het schillen van de asperges zet ik gewoon 2 pannen naast elkaar. In de één gaan de asperges, in de andere de schillen plus afgesneden uiteindjes.
  • Zodra de asperges geschild zijn, giet ik een liter water op de schillen en zet het op het vuur. Aan de kook brengen en vervolgens het vuur laag draaien. Nu maar langzaam een uurtje laten trekken. Dan mag het vuur uit maar ik laat de schillen erin zitten tot het praktisch is afgekoeld.
  • Pak een zeef en een ander pannetje en giet de vloeistof door de zeef in het pannetje. Druk de slierten goed uit met de bolle kant van een lepel. Er komt nog heel wat vocht uit. Uiteindelijk heb je iets minder dan een liter bouillon over. Giet dat in een maatbeker. Spoel de pan om (onzinnige afwas willen we zo veel mogelijk vermijden), droog af en zet op het vuur.
  • Roux maken: Smelt in de pan 30 gram boter, voeg 30 gram patentbloem toe, goed roeren en even laten 'sudderen'.
  • Onder goed roeren beetje bij beetje de aspergebouillon toevoegen. Verder op smaak brengen met een 1/2 à 3/4 blokje groentebouillon.
  • Nog wat asperges over?  Snijd ze in stukjes en voeg toe. In kommen of borden scheppen, beetje bieslook erover knippen en klaar is de soep.

2 opmerkingen:

Es zei

Ik kijk hier weer even rond en krijg trek van alles! Leuk dat pizzadingetje! Wil ik ook....
:)

Eetlust zei

Gewoon zorgen dat je de volgende keer deeg overhoudt :) Vrijdag pizza?