vrijdag 28 juni 2013

Zacht gestoofde sjalotjes met honing en balsamico

Sjalotjes, je hebt ze in vele soorten en maten, van klein tot het formaat halve ui, langwerpig, in verschillende kleuren. De smaak is vaak wat minder overheersend dan die van uien, het jankgehalte tijdens het schoonmaken daarentegen vaak weer een stuk hoger.
Als je een sjalotje van zijn velletje ontdoet zie je dat er al twee of meerdere segmenten zitten, dat komt doordat de sjalot tijdens zijn ontwikkeling scheuten vormt. De plant van een ui vormt één bol.

Met slechts vier ingrediënten en een beetje tijd maak je deze overheerlijke sjalotjes. De jus blijft dun, al kun je het iets in laten dikken door de laatste tien minuten de deksel van de pan te halen.De volgende dag kun je ze ook koud eten of lauw. Gebruik wat van de overgebleven jus als basis voor een dressing, lekker door de sla. Of eet ze zo op. En wat te denken als bijgerechtje bij de bbq?
Wij aten ze gisteren warm met een sappig gegrilde kipfilet, we hebben nog net al onze vingers.




Dit heb je nodig voor 4 personen:

250 gram sjalotjes - klein scheutje olijfolie - 2 koffielepels honing - 2 el balsamico azijn - 200 ml kippen- of groentebouillon.

Zo maak je ze:

Maak de sjalotjes schoon en haal de segmenten los. Afhankelijk van de grootte van de sjalotjes halveer je ze nog een keer.
Verwarm een beetje olijfolie in een koekenpan en doe de sjalotjes erbij. Fruit ze een minuut of 2 op laag vuur. De honing mag erbij en schep het goed om.
Na wederom een minuut of twee, de honing begint zacht te bubbelen, giet je de azijn erbij, husselen en tot slot de bouillon erbij gieten en weer even roeren.
Nu gaat er een deksel op de pan. Stoof heel zachtjes, zeker een half uur. En het mag niet koken dus zet er eventueel een plaatje onder.

Grill in de tussentijd kipfilet, drapeer er vervolgens wat sjalotjes op en lepel de jus erover, geef de rest er apart bij. Smaakt ook uitstekend bij rosbief, biefstuk, ook een gehaktbal wordt er vast vrolijk van.
Denk er ook eens aan om het als onderdeel van allerlei lekkere hapjes te serveren, kun je fijn brood in de jus dippen.

P.S.: Na het publiceren werd ik getipt. Op de site van MergenMetz kun je een heel interessant artikel vinden over de geschiedenis en eigenschappen van de sjalot. De moeite waard om te lezen!





6 opmerkingen:

Antoinet zei

Ken je @MergenMetz op Twitter? Vandaag op zijn site een uitgebreid verhaal over sjalot. http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?7505
Toeval bestaat niet.

Eetlust zei

Uhm nee, die is mij nog onbekend :)Ik ga snel eens kijken. Bedankt voor de tip!

Norbert zei

Zo kan je wel zeggen: toeval bestaat niet :-)

Eetlust zei

Dag Norbert van MergenMetz :)Ja het is me wat zeg, zoveel aandacht voor de sjalot op 1 dag! Ik ga je interessante artikel even als link bij mijn recept zetten, kunnen de lezers er nog wat van opsteken ook :)

Antoinet zei

Dit recept ga ik bewaren. Wow, wat is dit lekker.
Ik had sjalotjes die net geoogst waren en Manuka honing uit Nieuw Zeeland. En donkere balsamico geeft de sjalotjes een mooie kleur.

Eetlust zei

Ha Antoinet, Jij hebt ook nog net al je vingers zie ik :) Leuk dat je de sjalotjes gemaakt hebt en ik ben natuurlijk blij dat je ze net zo lekker vindt als wij! Goed begin van mijn zondag :)