vrijdag 2 december 2011

Pompoensoep met kerrie

Een vriendin van mij maakt heerlijke pompoensoep en natuurlijk heb ik het recept ontfutseld. Vanaf vandaag mag iedereen van haar pompoensoep genieten. Zij strooit er op het laatst altijd gehakte koriander overheen... behalve bij mij want ik behoor tot die groep mensen die verse koriander verafschuwen. En ja ik heb het al ontelbare keren geprobeerd en nee ik vind het nog steeds niet lekker. Daarom doe ik het lekker met peterselie, is ook groen.






Je hebt nodig:
1 oranje pompoen van ongeveer 1 kilo (hokkaido, flespompoen of iets dergelijks) - 1 el kerrie of hot curry - 3 uien - 2 teentjes knoflook -1 1/4 liter kippen - of groentebouillon - 1 1/2 dl. room - olijfolie -  zout en peper - gehakte koriander ter versiering of peterselie...

Pompoen doormidden snijden, zaadjes eruit scheppen. Net als bij een meloen eigenlijk. De helften in vieren delen en met een scherp mes de schil verwijderen. Voorzichtig, pompoenen geven niet echt mee...

Het pompoenvlees in stukjes snijden.
Uien snipperen, evenals 2 tenen knoflook.
Wat olijfolie verwarmen, ui en knoflook fruiten. Pompoenblokjes toevoegen en eveneens fruiten.
Eetlepel kerrie toevoegen, omscheppen.

Kippenbouillon toevoegen, de vegetariërs schenken de groentebouillon er uiteraard bij, Aan de kook brengen, daarna het vuur weer lager om de pompoen lekker zacht te laten worden. De tijd is afhankelijk van de grootte van de pompoenblokjes maar een half uurtje heeft het zeker nodig. Af en toe even in zo'n blokje prikken en je weet het snel genoeg.

Met de staafmixer de soep pureren. Even proeven of je de soep goed op smaak vindt anders nog iets van zout en peper toevoegen. In kommen scheppen, koriander of peterselie erover strooien,  en aan tafel!
De room kun je of door de soep scheppen of er een straaltje in laten lopen.

PS. In plaats van zo'n oranje joekel kun je ook een flespompoen gebruiken, die zijn veel gemakkelijker te hanteren. Het vruchtvlees bevat wel meer vocht als dat van een hokkaido pompoen maar even lekker.

2 opmerkingen:

Katrien zei

Hoi els,

Ik heb net deze soep gemaakt, want mijn vader komt eten en hij is echt heerlijk.
Ik heb er wel bij het fruiten van de uitjes wat chilipepertjes bij gedaan en op het laatst 'pil piber' van de turkse winkel. Lekker!!!!

groetjes,
Katrien

Eetlust zei

Hoi Katrien,

Leuk zeg dat je mijn blogje volgt!
We gaan jouw variant uiteraard eens maken:)

Groetjes!