donderdag 15 december 2011

Kerriezuurkool met gehakt uit de oven

Hehe, het leven van een beginnend blogger gaat soms niet over rozen. Ben je blij met een reactie op een recept, kun je er niet op reageren! Geduldig als ik ben... ahum..zoek ik naar de oplossing.  Instellingen veranderen... blanco reactieformulier, ha dat gaat soepel...moppermopper.  Uiteindelijk is mijn gezoek beloond en kan ik tenminste reageren op reacties. Dus dames en heren, kom maar op met de opmerkingen!




Zuurkool vind ik heerlijk en dit recept is zo simpel maar erg smakelijk al zeg ik het zelf. Zoals gewoonlijk keurig een foto gemaakt want je moet wel bewijzen dat het ook echt gemaakt is, niet waar. Ben alleen vergeten om een fotootje te maken van het gerecht op een bord... maar die ovenschotel die jullie zien ... het is 'm echt hoor! Natuurlijk kun je kerriezuurkool ook zelf maken maar ik heb het mezelf eens lekker gemakkelijk gemaakt en het fijn kant en klaar gekocht.

Je hebt nodig voor 4 personen:

pond kerriezuurkool - kilo kruimige aardappels - 4 ons rundergehakt - handje rozijnen - 1 flinke ui - 2 tot 3 el ketjap manis - zout - peper - paneermeel - roomboter of melk om puree te maken  - ovenschaal - beetje boter voor het invetten van de ovenschaal

Zo maak je het:
  1. Schil de piepers en kook ze gaar. Afgieten en even met deksel op pan laten staan.
  2. Doe de zuurkool in een pannetje, voeg een handje rozijnen toe plus een scheutje water en laat zachtjes sudderen. Ik pak de tijd die het kost om de aardappels te koken.
  3. Ui pellen en snipperen.
  4. Verhit een beetje boter of olie en rul het gehakt. In een goede anti-aanbakpan is olie of boter vaak niet eens nodig omdat gehakt toch altijd vet loslaat.
  5. Voeg de ui toe aan het gehakt en laat meebakken.
  6. Op smaak brengen met zout, peper en 2-3 eetlepels ketjap manis.
  7. Maak een smeuïge aardappelpuree met melk of boter, net zoals jezelf wil. Op smaak brengen met zout en peper. ( En nee... geen aardappelpuree uit een pakje... zelf maken is het allerlekkerste!)
  8. Vet een ovenschaal in en vul het met een laagje zuurkool, laagje gehakt, laagje aardappelpuree en zo nog een keer.
  9. Bestrooien met paneermeel, wat klontjes boter erover verdelen.
  10. 20-30 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden. Aangezien iedere oven anders is.. houd je schotel in de gaten en bepaal uiteindelijk je eigen oventijd.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

waar is de kerrie als in kerriezuurkool?

Eetlust zei

De kerriezuurkool in dit recept kocht ik zoals je kunt lezen kant en klaar. Je kunt het vinden in de supermarkt bij de andere verpakkingen met zuurkool. Wil je het zelf maken, voeg dan gewoon kerrie naar smaak toe.Stoof eventueel met de zuurkool wat gesnipperde ui mee en klein pepertje als je dat lekker vindt.