zondag 20 mei 2012

Pakketpost

Een explosie aan geuren stijgt op zodra  je het pakketje open maakt, eigenlijk wil je je neus er in duwen om het zo nog meer op te snuiven, je te laven aan het zoete mengsel van ketjap, honing en sherry , waarin groente en kip zijn gegaard. Daar bovenuit een hint van gember en knoflook.
En nee. dit pakketje is niet door tante Pos bij mij afgeleverd al zou ik daar totaal geen bezwaar tegen hebben.
In Anne Wilsons 'Nieuwe recepten met kip' vond ik het recept en aangezien het alweer even geleden was dat ik fröbelde met aluminiumfolie en eten in pakjes, wat iets heel anders is dan eten uit pakjes want dat proberen we zoveel mogelijk te vermijden, leek me dit een goede gelegenheid.
Zoals zo vaak heb ik het recept als leidraad gebruikt, het ging uit van 4 mensen en wij waren met zijn tweeën. daarnaast vond ik de hoeveelheid marinade voor kip en groente voor vier wel erg karig. Achteraf bezien maar goed ook dat ik mijn eigen weg volgde, niet altijd wijs maar in dit geval wel.
Behalve in de oven kun je het ook prima bereiden op de bbq . De voorbereiding stelt op wat snijden en marinade maken na geen fluit voor, ideaal voor luie dagen en die hebben we allemaal wel eens.

Nog even dichtvouwen en dan de oven in

Je hebt nodig:
2 blije kipfilets -  2 el ketjap - 2 el droge sherry - 1/2 el honing - 1 middelgrote winterwortel - 1 kleine courgette - 1 ui - 1 kleine prei - 2 teentjes knoflook - stukje gember van ongeveer 1 cm - zwarte peper - zout- aluminiumfolie

Zo maak je het:
  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Snijd de ui en prei in ringen, de courgette en winterwortel in smalle reepjes.
  • Maak een sausje van de ketjap, sherry en honing.
  • Rasp of hak de gember fijn, snipper de knoflook fijn.
  • Knip 2 vellen alufolie af van zo'n 60 cm en vouw dubbel. Bestrijk het met wat olie en leg de kip erop.
  • Bestrooi met wat peper en zout.
  • Vouw de zijkanten van de folie omhoog zodat je een bakje krijgt.. Vouw de hoeken in elkaar, net of je een cadeautje aan het inpakken bent en dat is per slot van rekening ook zo.
  • Verdeel  het sausje erover plus de groente. Bestrooi met gember en knoflook.
  • Vouw de pakketjes dicht en leg ze in een ovenschaal. Bak 20-25 minuten, afhankelijk van dikte. Mochten ze nog niet gaar zijn dan leg je ze gewoon nog even terug.
  • Serveren in het pakketje of verwijder de folie voor het serveren. Vergeet niet te genieten van de opstijgende geuren!
Erbij maakte ik noodles met champignons.





Geen opmerkingen: