woensdag 16 mei 2012

Anne Wilsons Nieuwe recepten met kip

Mijn verzameling kookboeken werd jaren geleden flink uitgebreid met de kookboekjes van Anne Wilson. In de boekhandel waren ze te koop voor enkele luttele guldens.
Dunne boekjes met zo'n 65 pagina's,  boordevol aantrekkelijke recepten en altijd opgebouwd rond een thema.
Van 'Koken voor kids' tot 'Yum Cha & oosterse hapjes', 'Frans Koken' en 'Aantrekkelijke aardappelschotels'.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik niet de enige ben met een flinke stapel Wilsonnetjes.

Het zijn boekjes die ik nog altijd in mijn hand neem, vooral wanneer ik op zoek ben naar hapjes voor feestjes of op van die avonden dat Doe Maar in je hoofd rondzingt  'Er is geen bal op de tv'.
Je verlekkeren bij taartjes, pasteitjes, ovenschotels, stoofpotten en dim sums, je voornemen om nu echt eens die krabballetjes te gaan maken terwijl je weet dat een volgende keer dezelfde gedachte de revue passeert.
Vanavond werp ik me weer eens op een recept uit 'Nieuwe recepten met kip'. Bladerend kom ik tot de ontdekking dat er in de loop der jaren, het boek is uitgegeven in 1998, al verschillende gerechten op tafel hebben gestaan. Kip met zongedroogde tomaatjes, Salade van kip en mango, kipballetjes, met gerookte kip en peer, voor een kookboek in mijn geval best een hoge score. Veel boeken reiken niet verder dan 'Kijken, kijken, niet koken'.
Het zijn de heldere, duidelijke recepten en de eetlust opwekkende foto's die ervoor zorgen dat de boekjes van Anne Wilson in mijn boekenkast niet snel in de vergetelheid zullen raken.

Nieuwsgierig naar het gerecht van vanavond? Even geduld, je leest het snel :)

Anne Wilson - Nieuwe recepten met kip, Uitgeverij Könemann, 1998, 62 pagina's, ISBN 3-8290-0092-6


2 opmerkingen:

Es zei

Ik heb er ook een aantal maar de recepten kloppen niet altijd.
Bummer.
Dus kijk ik er vooral in, en kook er niet uit...

Eetlust zei

Hier zijn de recepten eigenlijk altijd wel goed gelukt, of zou het komen omdat ik recepten meestal toch al niet voor 100% volg? Maar je komt het vaker tegen bij recepten met Amerikaanse of Engelse inhoudsmaten, zijn ze gewoon verkeerd omgezet en dan sta je mooi te kijken :(