zondag 13 januari 2013

Kip met honing, limoen en tijm

Deze maand is het de eer aan Levine om een thema te bepalen voor het foodblogevent, de maandelijkse 'wedstrijd' onder foodbloggers waarbij het thema gekozen wordt door de winnaar of winnares van de vorige editie. Levine koos voor kip. Het sprak me meteen aan, kip, dat eten wij heel vaak dus zo lastig is het niet om het recept te kiezen dat je in wilt sturen. Ja dream on! Ze noemen het niet voor niks het meest veelzijdige stukje vlees... die kip.
Mijn gedachten dwarrelden alle kanten uit, de hele wereld heb ik in luttele uren bezocht om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat een geroosterd kippetje of haar sappige poten in huize Eetlust altijd welkom is. Even vertoefde ik op mijn geliefde Franse markten waar  we zo vaak pronte jonkvrouwen kochten. Volailles fermières oftewel boerenscharrelkip die vaak het label rouge kenmerk dragen. De dames wonen in lichte stallen en kunnen iedere dag naar hartelust buiten wroeten, scharrelen, met elkaar buurten en alles doen wat een kip per dag moet doen.
Uiteindelijk koos ik voor het Foodblogevent van januari 2013 deze bereiding, simpel, uit de oven, een minimum aan ingrediënten om haar in alle eer en glorie te laten stralen. Met honing en uiteraard één van mijn lievenlingsingrediënten; limoen!








Je hebt nodig voor 4 personen:
4 kippebouten die heerlijk rondgescharreld hebben - zout en peper - 4 el olijfolie - 3 el honing - sap en rasp van 1 limoen - 1 limoen - 1 el verse tijmblaadjes.

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Wrijf de bouten in met zout en peper.
Rasp de schil van 1 limoen, alleen het groene deel. Pers het vervolgens uit.
Snij de andere limoen in plakjes.
Klop een marinade van de olijfolie, honing,tijm, limoen en rasp. Smeer ze zachtjes en met liefde aan alle kanten in.
Leg in een ovenschaal en schik de plakjes limoen ertussen.
Schuif 45 à 60 minuten in de oven tot ze gaar en bruin zijn. Geef ze tussendoor nog een aantal keer een lik van de marinade. Vinden ze heerlijk en wij straks ook.
Roer de aanbaksels, want dat krijg je beslist door de honing,  af en toe even los met een klein scheutje warm water.

Erbij geroosterde aardappeltjes in de schil met sjalotjes, paprika en courgette.

Inzending Foodblogevent januari 2013

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lijkt mij heel erg lekker deze versie van kip. Ben net zo'n liefhebber van limoen en tijm zoals jij;)
Komt op mijn to make lijstje.

Groeten
Didi (bijzonder Spaans)

Eetlust zei

Het liefst had ik citroentijm gebruikt maar ja dat is nu in diepe winterslaap :)Wie ontdekt heeft dat limoen eetbaar is verdient een standbeeld! Groetjes, Els