dinsdag 23 oktober 2012

Spaghetti met doperwtjes, tomaat en ham

Eigenlijk horen er verse doppers in dit gerecht maar ja het is oktober dus het doperwtenseizoen is al lang en breed voorbij. Sowieso kan ik de laatste jaren moeilijk aan verse doperwtjes komen en dat is jammer want ze zijn verschrikkelijk lekker. Jaren geleden stond er op de markt een groentekraam waar je ze wel kon kopen, ieder seizoen weer evenals veldertjes oftewel jonge kapucijners. Met plezier heb ik ze gedopt want zeg nu zelf daar kan geen pot of diepvries tegenop.
Bij gebrek aan vers grijp ik qua doperwten altijd terug op de diepvries. En daar is helemaal niks mis mee, lekkere knapperige erwtjes!



Voor 4 personen heb je nodig:
300 gram spaghetti - 250 gram doperwtjes - 1 flinke ui - 200 gram hamblokjes - 125 ml slagroom - 50 gram vers geraspte parmezaan ( niet die droge poederhorror uit een zakje!) - 3 pruimtomaten - 2 el olijfolie - 1 el boter - vers gemalen peper- zout

Zo maak je het:
  • Rasp de Parmezaans kaas
  • Breng een pan met water aan de kook Begin alvast met de voorbereidingen voor de saus. Spaghetti en saus moeten ongeveer tegelijk klaar zijn.Zodra het water kookt, voeg je zout toe plus de spaghetti. Zelf gebruik ik het merk de Cecco, de spaghetti heeft dan een kooktijd van zo'n 12 minuten nodig.
  • Snijd de ui in heel dunne plakjes en de tomaten in blokjes
  • Verhit in een pan de olie en boter, fruit hierin de ui ongeveer 5 minuten tot ze zacht zijn.
  • Voeg de doperwtjes toe, schep goed om en bak ze mee tot ze zacht zijn.
  • Voeg de hamblokjes toe, bak even mee.
  • Vervolgens mag de room plus de tomatenblokjes erbij. Laat een minuut of 10 zachtjes pruttelen.
  • Giet de spaghetti af, doe terug in de pan, roer er de kaas door en schenk de hete saus erover. Schep goed om en verdeel over 4 voorverwarmde borden.
Bron: De Zilveren Lepel ISBN 978-90-475-0112-1

2 opmerkingen:

Unknown zei

Tuurlijk, heerlijk recept. Maar ik vindt de foto deze keer ook mooi. Ik denk dat het bord niet zo maar vol geschept was en meteen gefotografeerd kon worden.
Volgens mij heb je met een vorkje alles mooi gepositioneerd voor een foto.
(En daar neem ik nou nooit de tijd voor want: honger en ... pasta koelt zo snel af)

Eetlust zei

De truc Paul zit 'm in een goed voorverwarmd bord, dan koelt de pasta niet af en kun je toch een fotootje schieten. En natuuuurlijk drapeer ik de kleurtjes bovenop haha. En verder is het inderdaad een lucky shot :)