maandag 11 juni 2012

Snuffelen en genieten bij Bazouq

Voor een evenement in combinatie met lekkernijen ben ik, en dat zal geen verrassing zijn, wel te porren. Enkele maanden geleden viel mijn oog op een nieuw Tilburgs initiatief; BAZOUQ, georganiseerd door Huis van de Wereld. Huis van de Wereld organiseert diverse activiteiten in het kader van multiculturele ontmoetingen en mondiale bewustwording. In Tilburg wonen 146 nationaliteiten, hoe mooi is het dan wel niet om er zoveel mogelijk samen te brengen om van elkaar te leren en met elkaar kennis te delen.
Dit soort initiatieven die bijdragen aan meer wederzijds begrip draag ik een zeer warm hart toe!

Een bazaar met internationale culinaire belevenissen, presentaties en uitvoeringen, kramen met design op gebied van wonen en leven, prachtige sieraden, mode, een heus repair café waar je terecht kunt met defecte spulletjes die dan met liefde en plezier gemaakt worden door de vrijwilligers en dit alles in en om de prachtige Koepelhal in de Spoorzone.

Samen met dochterlief heb ik hier met heel veel plezier rondgelopen. De ontspannen, gezellige sfeer plus de kleinschaligheid voerde me zo'n 25 jaar terug in de tijd toen het nu zo grote Festival Mundial (jaja 16 en 17 juni ben ik weer in het Leijpark te vinden) nog een festivalletje was. Mundial blijft een vaste plaats op onze agenda houden maar het kleine, intieme wordt wel eens gemist en niet alleen door mij. Hopelijk groeit Bazouq niet op een dergelijke manier uit, dat zou ik wel jammer vinden.
Leuke ontmoetingen hadden we op Bazouq zoals met Brigitte van Brigitte's Tea Art die ons wist te verleiden tot het proeven van een witte chinese thee, niet dat ze daar zoveel moeite voor hoefde te doen...Verrassend van smaak, licht en zacht met een notige ondertoon in de nasmaak.

Foto gemaakt door Brigitte van Brigitte's Tea Art
Jullie zien me in de weer met een uiterst ingenieus theezetgevalletje, de blaadjes gaan bovenin met daarop het hete water, na 2 minuten druk je op het knopje, de theeblaadjes blijven bovenin hangen en de thee zakt naar beneden. Reuzehandig aangezien de langwerpige theeblaadjes niet zo geschikt zijn voor een thee-ei.

Taart moesten we proeven bij Jacky van Starlicious, wat een zaligheden had zij meegenomen. De rabarber-aardbeientaart verdween als sneeuw voor de zon, lichtzuur, heerlijk fris en we proefden de roomboter. Het stukje appeltaart met rode bessen viel bij de hard studerende zoon ook heel goed in de smaak. Heb eigenlijk nu wel een beetje spijt dat ik niet zo'n pasteitje met asperges mee heb genomen...

Erg leuk was ook de ontmoeting met Ibelice en José die het cateringbedrijf Tinajero's runnen. Ik wacht met spanning hun website af. Drie potten met marinade staan nu in ieder geval bij mij op tafel, daarover vertel ik meer zodra ik ermee ga koken, heb ze wel geproefd. De zon ging er nog meer van schijnen!
Nog een geitenkaasje bij De Walhoeve op de kop getikt en eens tussen neus en lippen gevraagd hoe het nu toch zit met de plannen voor een streekmarkt à la de Pure  Markt. Daar gaat over gesproken worden met Huis van de Wereld werd mij verteld....Met zoveel makers van mooie producten  in Tilburg en omstreken plus zoveel mensen die een dergelijke markt graag zien verschijnen moet het mijn inziens wel een succes kunnen worden.

Nieuwsgierig geworden naar de kleurrijke, diverse, dynamische BAZOUQ? Op 1 september en 14 oktober openen de deuren weer en ik ben er zeker wederom bij!

Geen opmerkingen: