vrijdag 4 mei 2012

Kipgehaktballetjes met mais

Een aantal maanden geleden had ik tot mijn grote schande nog nooit gehoord van Ottolenghi. Otto wie? En wie mag dat dan weer wezen, zeker weer zo'n hippe trendy kok die met allerlei technische hoogstandjes in de rondte zwaait waar wij simpele thuiskoks niks aan hebben. Zo eentje die van die kookboeken uitgeeft met prachtige plaatjes maar dat ter vermaak op de salontafel bivakkeert, zo'n kok zeker.
Zat ik er even naast! Waar Jamie Oliver mij jaren geleden al wist te inspireren is het nu de beurt aan Yotam Ottolenghi. In een eerdere blogpost heb ik al verteld over één van zijn kookboeken dus kijk gerust even hier en het zal je niet verbazen, ik ben razend enthousiast.
Zo ook over dit recept kipgehaktballetjes met mais, Ottolenghi gebruikt overigens kalkoengehakt maar dat zal hij me wel vergeven...



Je hebt nodig voor ongeveer 20 balletjes:
6oo gram kipgehakt - 4 el paneermeel (Ottolenghi gebruikt 3 sneetjes oud wit brood zonder korst) - klein potje mais of zo'n 100 gram uit de diepvries of vers - 1 ei - 4 bosuien - 2 el fijngesneden peterselie - 2 1/2 tl gemalen komijnzaad - 1 teentje knoflook, fijngehakt -1 1/2 tl zout - 1/2 tl zwarte peper - zonnebloemolie om te bakken

Zo maak je het:
  • Verhit de oven voor op 200 graden.
  • Snijd de bosui in smalle ringetjes.
  • Verhit een braadpan en schud hier de maiskorrels in. Schud ze een minuut of 3 om tot ze een beetje geblakerd zijn. Haal ze eruit en laat wat afkoelen.
  • Mocht je oud wit brood hebben, week het dan een minuut in koud water, knijp het uit en verkruimel het in een schaal. Ik heb 4 el paneermeel gebruikt bij gebrek aan oud wit brood want dat krijgt hier nooit de kans om oud te worden.
  • Voeg alle overige ingrediënten toe behalve de zonnebloemolie.
  • Lekker mengen en kneden en vervolgens kleine gehaktballetjes van draaien.
  • Verhit in dezelfde pan een laagje zonnebloemolie en bak hierin de balletjes rondom bruin. Doe ze vervolgens in een ovenschaal of braadslee en bak nog zo'n 10 minuten in de hete oven. Even controleren of ze gaar zijn door er eentje doormidden te snijden. Goede gelegenheid om te proeven :)
Serveer hierbij de geroosterde paprikasaus, vol van smaak en kleurrijk!
Verder had ik nog wat rijst gekookt en gebakken met 1 gesnipperde ui, 2 fijngehakte teentjes knoflook, een in stukjes gesneden gele paprika en een blikje uitgelekte kidneybonen. Op smaak brengen met wat zout en (cayenne)peper.
Tip: Maak kleine balletjes en je hebt meteen iets lekkers voor een feestje


Geen opmerkingen: