woensdag 14 maart 2012

Ottolenghi Het Kookboek door Yotam Ottolenghi & Sami Tamimi


Sommige kookboeken die je in handen krijgt kunnen zo fascineren, zo prikkelen dat je meteen aan de slag wilt gaan.
Dat overkwam me met het boek 'Ottolenghi Het kookboek' van Yotam Ottolenghi en Sami Tamimi. In 2002 openden zij in Londen Ottolenghi,restaurant, bakkerij, eetwinkel, delicatessenzaak en patisserie ineen.. Zo'n concept kom je niet heel vaak tegen.

Krachtige smaken, met liefde bereid, eerlijk zonder al te veel tierlantijnen en door iedereen te maken, dat is waar ze voor staan.Eten zoals eten bedoeld is.
Met zulke overtuigingen heb je mij al snel voor je gewonnen. Door de week heb je nu eenmaal niet altijd tijd om uren in de keuken te staan om één of ander gastronomisch hoogstandje uit de hoge hoed te toveren om over het gebrek aan bepaalde technieken of apparaten maar te zwijgen.

Met boeken van de sterrenkoks van dit moment zoals daar bijvoorbeeld zijn ene Redzepi, een Boer, een Herman kan ik echt wegdromen, de fotografie, de opmaak, de bereidingswijzen, de vernieuwing en het experiment, fantastisch maar voor deze hobbykok is het meeste niet te maken en dat geldt voor de meeste van jullie neem ik aan.
Kookboeken met handzame recepten blijven dan ook welkom, zeker als ze zulke mooie twists bevatten als in het boek van Ottolenghi. Invloeden van tal van culinaire tradities zijn merkbaar en vele gerechten zijn gebaseerd op hun jeugd in respectievelijk West- en Oost-Jeruzalem
Geschroeide tonijn met pistachekorst en papajasalsa,  tea cakes met lavendel en honing, amaretti met morellen, kruisbessenrelish met gember en vlierbloesem, komkommersalade met maanzaad, klinkt allemaal fantastisch toch? En ik geloof daadwerkelijk dat ik het allemaal kan maken
Zo komen culinaire dromen toch uit.

Voor nog meer Ottolenghi  kun je een kijkje nemen op hun site.

Ottolenghi Het kookboek door Yotam Ottolenghi & Sami Tamimi
ISBN/EAN 9789059564282 Fontaine Uitgevers

2 opmerkingen:

Nell zei

Hi, hi, grappig die slotzin. Ik zeg dat nl. ook altijd tegen mezelf. En weet je: je moet beslist blijven geloven in jezelf. Want waar hoop is, is Leven.
Overigens staat dit boek ook nog steeds op mijn (ellenlange) boekenverlanglijst.

Eetlust zei

Zo is het Nell, heb je helemaal gelijk in!
Ik heb ook zo'n lijst, het vervelende is dat het niet korter maar langer wordt, teveel mooie, leuke, inspirerende boeken.