zondag 22 april 2012

Onder luid getoeter presenteer ik: Croissant met appel en abrikoos

Zondagochtend;  koffie, broodje, zachtgekookt eitje, eindelijk die dikke Volkskrant verder lezen, zo ziet het er hier meestal uit.
Maar 1x per jaar schrikt een ieder op uit zijn slaperige en vredige ochtendritueel door een luid getoeter dat al in de verte te horen is. Meteen weten we wat er aan de hand is; de jaarlijkse truckersdag! De dag dat lichamelijk en verstandelijk gehandicapten mensen mee mogen rijden op die stoere grote wagens. En natuurlijk moet de ganse stad daar van op de hoogte gebracht worden. Gelukkig is het maar één keer per jaar....

Deze broodjes ontstonden omdat ik nog een blikje croissantdeeg in de koelkast had liggen. Je kunt het deeg uiteraard ook zelf maken maar daar waag ik me voorlopig niet aan ondanks dat ik niet overmatig enthousiast ben over kant en klaar croissantdeeg. Maar het knapt enorm op als je ze vult met hartig of zoet.



Voor 6 croissantjes:
Blikje croissantdeeg - 1 appel - 5 gewelde abrikozen - jam naar keuze ( ik heb cranberry/bramenjam gebruikt)- beetje suiker

Zo maak je het:
  • Verwarm de oven voor op 185 graden
  • Leg een stuk bakpapier op de bakplaat
  • Snijd de appel en abrikoos heel fijn en bestrooi met wat suiker, even husselen.
  • Open het blikje croissantdeeg volgens gebruiksaanwijzing
  • Bestrijk ieder lapje met wat jam
  • Verdeel aan de brede kant een kleine eetlepel appel/ abrikoosmengsel
  • Rol het op en vouw de punten naar binnen zodat je een rondje krijgt. Druk zachtjes een beetje aan.
  • Bestrijk de bovenkant met wat jam
  • Schuif in de oven en bak het 20 à 25 minuten.
  • Warm, lauw of koud eten.
Fijne zondag!



Geen opmerkingen: