vrijdag 20 april 2012

Gerookte zalm met radijs en avocado-crème

Pasen ligt alweer 2 weken achter ons maar in de koelkast lag nog steeds een pakje gerookte zalm. Het werd de hoogste tijd om die soldaat te gaan maken. Natuurlijk kon ik het gebruiken in combinatie met pasta, of er een clubsandwich van maken of een salade met een mieriksworteldressing. Lekker ouderwets op een toastje met wat kappertjes.
Zoals jullie zien heb ik dat allemaal niet gedaan. Het is wel een smakelijk voorgerechtje geworden al heb ik het met mijn dochter als lunch verorberd. Eten moet je toch en na het weekend vertrekt ze weer naar het buitenland dus dan mag het. Excuses weet ik altijd wel te verzinnen :)



Je hebt nodig voor 2 personen (lunch) :
1 pakje gerookte zalm (dat zijn ongeveer 10 kleine plakjes) - 1 rijpe avocado - 5 radijsjes - handje rucola - 1 limoen - peper en zout - 2 el olijfolie

Zo maak je het:
  • Laat de zalm op kamertemperatuur komen
  • Halveer de avocado, wip de pit eruit en schep het vruchtvlees eruit.
  • Doe de avocado in een mengbeker, knijp er het sap van ongeveer een halve limoen over.
  • Voeg om te beginnen 1 el olijfolie toe (ik gebruikte extra vergine) en zet de staafmixer erop. Het moet een smeuïge massa worden dus waarschijnlijk moet je nog iets olie toevoegen. Op smaak brengen met peper en zout en eventueel wat extra limoensap.
  • Snijd de radijsjes zo dun mogelijk.
  • Hak de rucola en breng op smaak met wat olijfolie, limoensap en peper en zout.
  • Maak een rijtje van de radijsjes.
  • Leg wat rucola parallel, rol de plakjes zalm op en zet het tegen de rucola aan
  • Maak een streep avocado-crème. Voor wat extra kleur kun je bijvoorbeeld een kerstomaatje piepklein snijden en op de crème leggen.
Voor 4 personen kun je bijna dezelfde hoeveelheid aanhouden. Zorg dat je dan per persoon 3 rolletjes zalm hebt. Hak wat extra rucola en gebruik 3 radijsjes extra. Aan de hoeveelheid crème verandert niets want ik had zelf nog over en dat terwijl ik erg scheutig was met de crème op het bord. Maar dat was dan ook puur voor de lekker


Geen opmerkingen: