zondag 11 maart 2012

Eetlust ontdekt brood uit Levines keuken

Sinds een paar weken ben ik weer begonnen met het bakken van brood. In eerste instantie volgens simpel procedé, je koopt een pak meel en je kijkt op de achterkant wat er in moet aan gist, zout, vocht, suiker en boter. De resultaten waren best goed te noemen en ik voelde me zo vrij om wat meelsoorten met elkaar te vermengen voor andersoortige broden maar toch miste ik iets en wist niet precies wat. De smaak was goed, over de korst viel niks te klagen, de textuur ja daar lag het soms aan vond ik alhoewel ik van mijn proefkonijnen geen klachten kreeg. Het brood werd lustig opgegeten dus zo vreselijk zal het niet geweest zijn. En zelf vond ik het brood ook lekker maar toch... het was het soms net niet helemaal.
Op zoek naar andere recepten dus en ik wist meteen bij wie ik moest zijn!

De simpelste manier om aan goede recepten te komen is om een kijkje te nemen in de keuken van Levine, beproefd broodbakster en ze geeft nog workshops ook. Het levert alleen weer andere problemen op, namelijk de enorme hoeveelheid en verscheidenheid aan broden en andere lekkernijen. Aan een aantal waag ik me nog niet hoor, eerst maar eens goed oefenen. En wellicht eens een workshopje bij haar volgen.

Het is toch weekend en dan mag een wit bammetje best wel eens. Het recept voor onderstaand brood kun je op haar site vinden en wel hier.  Ik ben in het bezit van een broodbakmachine, alleen laat ik die altijd het werk doen van het kneden of het kneden plus eerste rijs. Bakken doe ik er niet mee, dat vond ik in het verleden nooit zo'n succes.Voor dit brood heeft de bbm het kneedwerk voor me gedaan en verder heb ik keurig alle aanwijzingen opgevolgd. Ik heb er alleen een rond brood van gemaakt. De komende week ga ik één van de bruine varianten proberen en ook voor Pasen heb ik al het één en ander tevoorschijn gevist. Dat vinden de proefkonijnen vast niet erg!

Deze is alvast prima gelukt!



Recept: wit brood (2) uit de keuken van Levine

3 opmerkingen:

Es zei

Dat brood ziet er goed uit! En een workshop volgen bij Levine is onwijs leuk!
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat je geen make-up hoeft op te doen en een Tenay lady is welkom. Na 2 uren zagen wij er namelijk uit als pandaberen en stonden we gierend van het lachen boven ons deeg!
;)
Wel veel geleerd en heerlijk brood gebakken!

Eetlust zei

Het brood was ook heerlijk, wat een goede receptuur al niet doet!
Workshop wil ik ook zeker ergens inplannen, lijkt me erg leuk, helemaal na jouw opmerking:)

Levine zei

Haha, die Es! Dat we zo moesten lachen kwam voornamelijk door haar hoor, ze is namelijk zo gek als een deur, maar dan in de goede zin des woords ;-). Nog nooit zo gelachen tijdens een workshop, als ik er nu nog aan denk schiet ik weer in de lach :-)). Meestal gaat het er wat rustiger aan toe hoor.

Je bent van harte welkom bij een workshop. En oefening baart kunst! Tip voor het vormen van vloerbrood, zodat het in vorm blijft tijdens het rijzen en bakken: vorm er een batard van: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2007/02/het-vormen-van-een-batard.html