dinsdag 31 januari 2012

Ouderwetsche cocoskoekjes

Tussen mijn verzameling kookboeken zit al sinds jaar en dag een Margriet Kookboek, ooit van mijn moeder geweest en op een gegeven moment in mijn kast beland.  Met dit boek in de hand heb ik mijn eerste schreden op het kookpad gezet. Door de grappige illustraties vond ik het vroeger ook een amusant boek.. Eén van de allereerste dingen die ik destijds uitprobeerde waren de kokoskoekjes, toen nog cocoskoekjes of cocoskransjes geheten. En laten we hier kokoskoekjes nu erg lekker vinden....

De laatste dagen heb ik zo eens wat kookboekjes uit de jaren '70 en daarvoor door zitten bladeren, veel basisideeën blijven toepasbaar maar sommige recepten zijn door de voortschrijdende inzichten wel erg gedateerd. Toch lijkt het me leuk om weer eens wat uit die boekjes te gaan koken dus wie weet verras ik jullie nog eens met wat recepten uit de 'goeie ouwe tijd', in de belevenis van sommigen wellicht zo ongeveer de prehistorie.

Op de laatste dag van de eerste maand van 2012, zoals gezegd deze kokoskoekjes:

125 gram gemalen kokos - 40 gram witte basterdsuiker - 2 eiwitten (op kamertemperatuur) - 2 pakjes vanillesuiker- een mespuntje zout

Zo maak je het:
  • Verwarm de oven voor op 125 graden.
  • Sla in een schone vetvrije kom de 2 eiwitten met een mespuntje zout stijf. 
  • Schep er de kokos, de basterdsuiker en de vanillesuiker door.
  • Vorm van dit mengsel met behulp van 2 theelepels kleine bergjes en leg ze op een met bakpapier bedekt bakblik.
  • Laat de koekjes in ongeveer 20 minuten lichtbruin en gaar worden.
Je kunt de koekjes eventueel nog versieren met wat chocoladeglazuur. Het oorspronkelijke recept rept ook nog over ouwel (snoeppapier gemaakt van rijst- of aardappelzetmeel), daarmee bedek je dan het bakblik, legt de bergjes erop, bakt het en knipt vervolgens de ouwel bij.
Ook in 2012 zijn het heerlijke koekjes.

Geen opmerkingen: