maandag 9 januari 2012

Geel en geurig; Nasi Koening Ketan

Een paar keer per jaar laat ik me met veel plezier verleiden tot het maken van een uitgebreide rijsttafel. Door het hele jaar heen staan er regelmatig mini versies op tafel maar zo één waarbij de tafel maar net groot genoeg is kost nogal wat voorbereiding en tijd. Stoofgerechtjes met rundvlees zoals rendang maak ik altijd al een dag van tevoren. Ik laat het uren en uren in de oven (100 graden) stoven, alle smaken ontwikkelen zich optimaal en de geur die er uiteindelijk uit opstijgt....het vlees dat uit elkaar valt...bijna hemels.
Afijn, de komende tijd ga ik maar eens een heel stel recepten plaatsen. Gisteren hebben we weer genoten van alle gerechtjes maar omdat ik zo druk bezig was de hele boel òp tafel te krijgen ben ik vergeten foto's van de gevulde schaaltjes te maken, lekker slim.

Een rijsttafel zonder nasi is als hutspot zonder wortel dus hierbij Nasi Koening Ketan.

Je hebt nodig:
1 stengel sereh (citroengras) - 1 el koenjit - 1 el citroensap - 2 kopjes rijst - 1 1/2 kopje water - 1 gesnipperde ui - zout
2 1/2  kopje kokosmelk



Zo maak je het:
  1. Giet het koude water over de rijst en voeg koenjit, sereh en citroensap toe. Laat het een minuutje of 10 trekken
  2. Kokosmelk, de gesnipperde ui en een snufje zout toevoegen en breng aan de kook.
  3. Vuur op een laag pitje zetten en zachtjes laten pruttelen tot de rijst gaar is.
  4. Wat ook kan, is om het vuur uit te zetten zodra de rijst een minuutje of 3 heeft gekookt, het is dan wel zaak de deksel niet meer van de pan te halen. Door de hitte gaart de rijst langzaam. Bij mij werkt dat perfect.
  5. Zodra de rijst gaar is, losroeren met een vork.

Geen opmerkingen: