dinsdag 24 januari 2012

Back to the 80's Spinazie-kwarktaart

Begin jaren 80 van de vorige eeuw, nu ik dit zo schrijf voel ik me ineens hoogbejaard, had ik een vriendje bij wie er regelmatig spinazietaart op het menu stond. Volgens mij was het ook daar dat ik voor het eerst kennis maakte met het fenomeen hartige taart.
Deze taart waarin kwark gebruikt wordt, heb ik daarna ook zelf vele malen gemaakt totdat het, zoals het wel vaker gaat, in de vergetelheid raakte. Maar af en toe moet je een recept weer eens afstoffen en gewoon weer maken. En de reden ontdekken waarom je die taart in het verleden zo vaak maakte... 't is gewoon een heerlijke taart al heb ik er wel een paar ingrediënten aan toegevoegd. Stofdoek uitkloppen en aan de slag.

Je hebt nodig:

8 à 9 plakjes roomboterbladerdeeg - 6 ons verse spinazie - 450 gram kwark - 5 eieren - 2 uien - 2 rode pepers - 3 teentjes knoflook - peper-zout - gemalen chilivlokken - 150 gram geraspte kaas

Zo maak je het:
  1. Een springvorm invetten met wat boter.
  2. Bladerdeeg ontdooien
  3. Oven voorverwarmen op 175 graden .
  4. Spinazie wassen.
  5. Uien snipperen, knoflook fijnhakken en de rode pepers in ringetjes snijden. Zaadjes verwijderen, indien je van pit houdt dan bak je ze mee.
  6. Klein scheutje olijfolie verhitten in een wok en ui, knoflook en rode peper fruiten. Uit de wok scheppen
  7. Spinazie in de wok met eventueel nog een klein scheutje olijfolie op hoog vuur roerbakken.
  8. In een vergiet scheppen en zoveel mogelijk vocht uit de spinazie drukken. 
  9. In een kom de kwark met de eieren loskloppen. Op smaak brengen met zout, peper en gemalen chilivlokken
  10. Bekleed de springvorm met de plakjes bladerdeeg en strooi een beetje geraspte kaas over de bodem.
  11. Schep de spinazie en de gefruite ui, knoflook en rode peper door het kwarkmengsel en schep het vervolgens in de springvorm.
  12. Verdeel de rest van de geraspte kaas erover.
  13. Vouw het bladerdeeg dat over de rand hangt over de vulling heen.
  14. Bestrijk met wat een los geklopte dooier voor de glans.
  15. Zet 45 à 55 minuten in de oven. Iedere oven is anders dus je moet zelf even kijken.
  16. Laat het even staan en snijd in punten
  17. Nu genieten van het jaren 80 gevoel

Geen opmerkingen: