zondag 22 januari 2012

Pindasoep met ontplofte eieren

Voor alles is een eerste keer, zo ook voor de allereerste keer koken. En één van de eerste dingen die mij verteld werd was dat je altijd in de buurt van het fornuis moest blijven. Want op een bezoek van de brandweer zit nu eenmaal niemand te wachten. De vele kookprogramma's die over ons uitgestort worden, leren weer dat je met het vuur moet spelen, hoog, laag, naast de pit, van het vuur. Niks nieuws onder de zon voor de kookfanaten, de keukenprinsen en essen.  Toch blijft er iets altijd fier overeind staan; dat je moet onthouden dàt er iets op het vuur staat te pruttelen, te koken, te bakken, te wat dan oken als je even met iemand gaat babbelen.
Jullie voelen 'm al aankomen... Afgelopen vrijdag besloot ik mijn pindasoep maar weer eens op het menu te zetten, het is één van de favoriete soepen hier. Aan het einde van de middag kregen we nog iemand over de vloer die wat af kwam geven. Van tevoren de soep al grotendeels gemaakt en de eieren opgezet.
Het bezoek kwam, babbeldebabbel, kletserdeklets, BAM!
Wat is dat nu voor geluid vroeg ik me af. O nee, mijn eieren! Sprintje naar de keuken en ja hoor, helemaal drooggekookt, opengeklapt en een geur... heerlijk die zwavellucht, niet dus.... Raam open, pannetje in de week en maar weer nieuwe eitjes opgezet....



 Deze pindasoep heb ik in de loop der jaren zo aangepast dat ik het wel een eigen recept mag noemen geloof ik. Je kunt als basis kippen- of groentebouillon gebruiken.  Het is allebei lekker, alleen zullen de vegetariërs onder ons zich met liefde aan de tweede optie houden.
Ik kies voor een iets minder krachtige bouillon omdat de pindakaas ook al zout is. Mijn motto is: Toevoegen kan altijd nog, eruit halen niet.


 Voor 6 flinke koppen heb je nodig:

1 pot pindakaas (450 gram) - 1 flinke ui - 3 teentjes knoflook - 4 rode pepers - 1 1/2 liter bouillon van  2 blokjes -klein scheutje zonnebloem of arachideolie-  2 el gembersiroop - 2 el ketjap manis - 250 gram chinese roerbakgroente - 150 gram taugé -  3 hardgekookte eieren

Zo maak je het:
  1. Snipper de ui en hak de teentjes knoflook fijn.
  2. Snijd de rode pepers in ringetjes en hou 1/2 apart, dat is straks nodig als strooisel. 
  3. Verhit de olie en fruit hierin de ui, knoflook en rode pepers.
  4. Voeg de pindakaas toe ( de hele pot ja) met de gembersiroop en ketjap manis.
  5. Schenk langzaam de bouillon erbij zodat de pindakaas glad wordt en je in plaats van satésaus soep krijgt.
  6. De soep mag niet koken.Ik laat het meestal een minuut of 20 opstaan op heel laag vuur, dan wordt het lekker heet en de smaken trekken in.
  7. Even proeven, eventueel nog een stukje bouillonblokje toevoegen, ik vind het niet nodig maar iedereen heeft zijn eigen smaak.
  8. 10 minuten voor het serveren de chinese roerbakgroente erbij doen, zo blijven ze nog knapperig.
  9. Eitjes pellen en in reepjes snijden of fijnhakken.
  10. Op tafel zetten met de achtergehouden rode peper en de taugé
  11. Soep in kommen scheppen en laat iedereen er zelf wat ei, taugé en rode peper op strooien.

Geen opmerkingen: