dinsdag 15 juli 2014

Homemade Gedroogde Tomaten met tijm, rozemarijn en feta

Zo af en toe fietsen er berichten voorbij waarbij ik me verbaas. Over mezelf welteverstaan. Vorige week was het weer eens raak. Tessa van I am Cooking with Love schoof een bakplaat vol kleine tomaatjes de oven in om te drogen.
Easy peasy, zo onwaarschijnlijk simpel om zelf te maken. Dus waarom is het dan in al die jaren nog nooit in me opgekomen om dat ook eens te doen. Waarom heb ik Tessa weer nodig om me te overtuigen van de noodzaak een zooi snacktomaatjes in huis te halen. Om die oven aan te zetten, de tomaten te halveren, te besprenkelen met olie en te bestrooien met blaadjes verse tijm en naaldjes rozemarijn.
Wie het weet mag het zeggen. Maar goed, het is gebeurd, primeur in huize Eetlust! Els heeft tomaatjes gedroogd. Ik geef mezelf maar een ferme schouderklop en sla me vervolgens tegen het hoofd vanwege jaren aan gemiste home made gedroogde tomaten.
En zoen ik Tessa.

Wacht geen dertig jaar zoals ik maar maak ze vandaag maar. Of morgen. Hooguit overmorgen. Ok?



Je hebt nodig:

500 gram snacktomaatjes/snoeptomaatjes/kerstomaatjes/ geef-het-beestje-maar-een-naamtomaatjes - 10 naaldjes rozemarijn - 2 takjes  tijm - 1 el olijfolie - een draai zwarte peper - een snufje zeezout.
Voor in de pot: extra vergine olijfolie - takje tijm - klein takje rozemarijn die je eventueel in een paar stukje knipt - 75 gram feta.

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor tot 100 graden.

Halveer de tomaatjes en hussel het met een eetlepel olijfolie, blaadjes tijm, in stukjes geknipte rozemarijnnaaldjes, zeezout en wat zwarte peper.
Leg ze nu met de snijkant naar boven op een bakplaat. Schuif het de oven in en laat ze zo'n anderhalf tot twee uur drogen.
Bij mij zat het er een beetje tussenin.

Laat de tongstrelend zoete tomaatjes  afkoelen. Leg een laagje in een pot, verdeel er wat blokjes feta over plus wat tijm en rozemarijn, weer laagje tomaatjes, feta, tijm en rozemarijn. Eindig met een laagje tomaatjes, leg er een decoratief plus tevens smaakvol takje rozemarijn op en schenk er olijfolie op. Deksel erop, klaar.

Heerlijk door salade , op brood of gewoon zo uit de pot. Ik moet in ieder geval weer nieuwe voorraad maken.



2 opmerkingen:

Karin zei

Ook hier nog hooit gemaakt, en waarom niet.... Het ziet zo simpel en overheerlijk, waar wacht ik nog op! Nog even geduld, dan rammelt het weer van de kleine tomaatjes in de kas, ik heb er in ieder geval een super bestemming voor. Recept is alvast opgeslagen, dank hiervoor.

PS Ik zie zo'n mooi wekpotje, hoelang zal je ze kunnen bewaren?

Groet,
Karin

Eetlust zei

Hallo Karin,
Een paar weken moet je ze zeker kunnen bewaren maar om heel eerlijk te zijn kan ik het niet precies aangeven. Had 1 potje gemaakt en die was binnen twee dagen leeg :-)Zal het eens gaan testen, ben er zelf ook wel benieuwd naar. Succes met je tomaten!
Groetjes, Els